En un prec al Ple de divendres, els regidors Francina Vila i Arnau Vives demanaran recandelaritzar algunes de les intervencions i estudiar habilitar la circulació en doble sentit en el tram del Túnel de la Rovira que no estarà tallat durant 4 mesos
El Grup municipal de Junts per Barcelona ha denunciat la congestió i els problemes de contaminació acústica i ambiental que ha provocat la mala planificació del Govern de Jaume Collboni en les obres en els entorns del passeig Maragall. En un prec en el Plenari de divendres que ve, els regidors de Junts BCN Francina Vila i Arnau Vives demanaran recandelaritzar algunes de les intervencions i estudiar habilitar la circulació en doble sentit en el tram del Túnel de la Rovira que no estarà tallat durant 4 mesos.
Francina Vila, la regidora de Junts per Barcelona en l’àmbit de la mobilitat i Arnau Vives, regidor adscrit al districte d’Horta–Guinardó, han visitat aquest matí a primera hora l’entorn de la plaça Maragall per comprovar directament la congestió de trànsit que ha viscut la zona avui dilluns, el primer dia laborable del tall en sentit descendent del Túnel de la Rovira. El passeig Maragall és una de les via alternatives al tall per les obres de millora en el túnel que obliguen a tallar aquesta infraestructura des d’ahir diumenge i durant quatre mesos en sentit descendent.
Però com ha advertit Francina Vila, en aquesta zona de Barcelona “coincideixen ara més obres”. Ara mateix, les obres de la Línia 9 del metro a la plaça Maragall comporten entrada i sortida de camions i maquinària de forma constant, perjudicant així la fluïdesa del trànsit en un tram amb un sol carril de circulació. Just la setmana passada han començat les obres per construir un nou carril bici provisional al carrer de Concepción Arenal, entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig, al districte de Sant Andreu amb una previsió de dos mesos i mig. També estan en marxa les obres per transformar l’avinguda Meridiana, en el tram que va de Felip II fins a la Rambla de Fabra i Puig, i que duraran aproximadament 18 mesos.
També les obres de cobertura de la Ronda de Dalt suposen restriccions de trànsit i desviaments que afecten la fluïdesa del trànsit als carrers i barris de l’entorn. “La combinació de totes aquestes obres ocasionen una afectació sistèmica al trànsit de la zona”, ha dit la regidora Francina Vila, que creu que “la mala planificació del Govern municipal de Jaume Collboni ha provocat que un conjunt d’obres es concentrin en el mateix temps i en el mateix punt, i això provoca contaminació i congestió”. Des de Junts per Barcelona “demanem a l’executiu municipal que recalendaritzi totes aquestes obres, que les planifiqui millor i que, sobretot, prengui mesures correctives per que aquestes obres, que s’han d’allargar molts mesos, no siguin un calvari pels veïns i veïnes d’Horta-Guinardó”.
De la seva banda, el regidor Vives ha indicat que bona part dels 25.000 vehicles diaris que suporta normalment el túnel seran desviats ara cap al Passeig Maragall; una ruta que quan arriba a la Plaça Maragall només té 1 carril disponible després que s’hi va instal·lar un carril bici. L’impacte que tindran aquestes obres en el trànsit d’aquesta zona pel que fa a la congestió i la contaminació acústica i ambiental, serà molt important el perjudici sobre els veïns dels districte d’Horta-Guinardó i, més concretament, del barri del Guinardó”, ha dit el regidor Vives.
El grup de Junts considera que cal estudiar si existeix la possibilitat d’habilitar el túnel de la Rovira en doble sentit de manera provisional i mentre durin els talls de trànsit en sentit mar i d’aquesta manera adaptar-se a la intensitat dels fluxos de trànsit tant de sortida com d’entrada.
Per tot plegat, al Ple municipal que s’ha de celebrar el pròxim divendres, el grup de Junts per Barcelona defensarà un Prec que “insta el Govern municipal a que:
- Estudiï, tenint en compte la importància de la seguretat dels usuaris de la via i també la correcció de la congestió del trànsit en ambdós sentits, la possibilitat d’habilitar el túnel de la Rovira en doble sentit de manera provisional i mentre durin els talls de trànsit en sentit mar.
- Faci una millor previsió de les obres per tal que no coincideixin en el temps intervencions a l’espai públic que afectin de manera tan sensible al trànsit de tota una zona de la ciutat.
- Que recalendaritzi les obres simultànies per corregir aquest error de programació que afectarà, durant molts mesos, els veïns i usuaris de la via, patint congestió i contaminació acústica i ambiental.”
Barcelona, 24 de març de 2025