Al Plenari del Consell Municipal, l’executiu del PSC rebutja un altre prec amb el qual el grup de Junts BCN reclamava una millor planificació de les obres a la ciutat que afecten el trànsit i contaminen davant les incidències pel tall al Túnel de la Rovira
El Grup Municipal de Junts per Barcelona ha arrencat el compromís de l’alcalde Jaume Collboni de convocar el grup de treball de millora del sistema de subvencions que havia d’haver posat en marxa ja fa més d’un any. Al Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament, l’executiu del PSC ha rebutjat un altre prec amb el qual el grup de Junts BCN reclamava una millor planificació de les obres a la ciutat que afecten el trànsit i contaminen davant les incidències pel tall al Túnel de la Rovira.
Al plenari celebrat avui, la portaveu del grup de Junts per Barcelona, Neus Munté, ha presentat un prec que reclamava: “Que el govern convoqui abans de finalitzar el mes d’abril el grup de treball de millora del sistema de subvencions al que es va comprometre en Consell Plenari del mes d’octubre del 2023 i de juliol del 2024 i que en la primera sessió d’aquest grup informi del calendari concret d’incorporació de les recomanacions del grup de treball del Consell de Ciutat i del Síndic de Greuges en relació a la millora de l’actual sistema de subvencions”.
Munté ha explicat que la iniciativa recull les demandes que, de manera reiterada, entitats i associacions de diferents sectors formulen a l’Ajuntament i als grups municipals i que tenen veure amb el retard en pagament subvencions, que tensionen les entitats i els serveis que presten; i l’excessiva burocratització i incertesa sobre el model de finançament.
La portaveu de Junts ha recordat que el mes d’octubre de l’any 2023, el govern municipal ja va acceptar en Consell Plenari un prec de Junts amb el qual es comprometia a què la millora del sistema de subvencions a les entitats seria una prioritat d’aquest mandat i que es crearia una comissió de treball per impulsar-ne la millora abans de finalitzar l’any 2023, “però res d’això s’ha complert”. El mes de juliol de 2024 en Consell Plenari el govern socialista va tornar a assumir el compromís de convocar abans de finalitzar el mes de setembre del 2024 l’esmentada comissió de treball per analitzar les demandes del sector i posar sobre taula possibles solucions. “Però no n’hem sabut res”, ha dit la també regidora de Junts en l’àmbit dels Drets Socials, que ha afegit que el seu grup “ho torna ara a posar sobre la taula perquè hi ha noves recomanacions del grup de treball del Consell de Ciutat i del Síndic de Greuges en relació amb la millora de l’actual sistema de subvencions”.
“Li tornem a demanar, convoqui el grup de treball per analitzar les peticions de les entitats i se’ns informi de com pensen desenvolupar-les”, ha reclamat Munté, prenen nota que l’Alcalde, de nou, accepta el Prec.
Al seu torn, el regidor de Junts, Arnau Vives, que avui participava per primer cop en un Plenari de l’Ajuntament, després d’assumir fa unes setmanes aquesta responsabilitat, ha defensat un altre prec, que ha estat rebutjat, que instava el Govern municipal a fer:
“• Estudiï, tenint en compte la importància de la seguretat dels usuaris de la via i també la correcció de la congestió del trànsit en ambdós sentits, la possibilitat d’habilitar el túnel de la Rovira en doble sentit de manera provisional i mentre durin els talls de trànsit en sentit mar.
- Faci una millor previsió de les obres per tal que no coincideixin en el temps intervencions a l’espai públic que afectin de manera tan sensible al trànsit de tota una zona de la ciutat.
- Que recalendaritzi les obres simultànies per corregir aquest error de programació que afectarà, durant molts mesos, els veïns i usuaris de la via, patint congestió i contaminació acústica i ambiental”.
“Les polítiques de mobilitat, i les no polítiques de mobilitat, afecten els ciutadans”, ha afirmat Arnau Vives, que ha exposat que les obres del Túnel de la Rovira, que des de diumenge 23 de març està tallat en sentit mar i es desvien els 25.000 vehicles que hi circulaven, “han provocat un caos circulatori a la zona”. “Les obres són necessàries, però la coincidència en el temps d’obres amb altres han provocat un trànsit superior al normal a la zona nord”, ha dit el regidor de Junts.
Per a Vives, obres com l’esmentada del túnel del Rovira, la cobertura de la Ronda de Dalt, obres al passeig Maragall, la Rambla del Carmel, el passeig de la Mare del Déu del Coll, la Línia 9 del metro a la plaça Maragall o les obres del nou carril bici provisional al carrer de Concepción Arenal, entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig…, “tota aquesta acumulació, provoquen una situació caòtica, són obres sense planificació, sense previsió i sense sentit comú. Exigim que estudiïn la possibilitat d’habilitar el doble sentit al túnel en sentit accedent”.
Vives ha lamentat la negativa del govern d’acceptar el prec i ha afegit “si Barcelona és una ciutat en permanent col·lapse és per la seva mala gestió”. “Cal fer obres, però es poden espaiar en el temps”, ha conclòs.
Barcelona, 28 de març de 2025