Al plenari de Sant Andreu, l’executiu del PSC accepta dos precs de Junts i es compromet a garantir el correcte funcionament de les instal·lacions del Club de Petanca Baró de Viver i a crear una Taula de control de l’Amiant del districte
El grup municipal de Junts per Barcelona de Sant Andreu ha forçat el govern de Jaume Collboni al districte a instar la Generalitat de Catalunya a declarar Bé Cultural d’Interès Nacional el mosaic dissenyat per Antoni Gaudí de la parròquia de Sant Pacià de Sant Andreu de Palomar. Al consell plenari de Sant Andreu, l’executiu del PSC ha acceptat dos precs de Junts i s’ha compromès a garantir el correcte funcionament de les instal·lacions del Club de Petanca Baró de Viver i a crear una Taula de control de l’Amiant del districte.
Ahir dimecres es va celebrar el ple del districte de Sant Andreu corresponent al mes de maig, amb la participació del grup de Junts per Barcelona, format per Ximena Gadea, com a consellera i portaveu, i els consellers municipals Xavier de la Cruz i Jaume Tomàs. El conseller Xavier de la Cruz va defensar una proposició que acordava: “Que el Districte de Sant Andreu insti la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Cultura, a incoar l’expedient per a la declaració de Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) del mosaic dissenyat per Antoni Gaudí i Cornet, situat a l’antiga capella de les monges de Jesús i Maria, actual parròquia de Sant Pacià de Sant Andreu de Palomar. Així mateix, que el Districte de Sant Andreu, en el marc de les seves competències, lideri un procés que promogui les actuacions necessàries per garantir-ne la conservació, restauració i protecció efectiva, impulsant la coordinació amb la propietat i la resta d’agents implicats, davant la pèrdua progressiva de peces i el risc real de deteriorament total o parcial derivat de la manca de manteniment adequat d’aquest element patrimonial d’alt valor històric, artístic i simbòlic”.
El conseller De la Cruz va destacar que el nucli antic de Sant Andreu de Palomar és un espai de gran valor històric, social i identitari, “amb un patrimoni que forma part de la memòria col·lectiva del territori i que cal preservar, estimar i transmetre”. En aquest nucli, va relatar, s’aixeca l’església de Sant Pacià, que va ser l’antiga capella del convent de les monges de Jesús i Maria que dona nom al carrer on se situa des del 1880. Aquesta obra és de l’arquitecte andreuenc Joan Torras i Guardiola, professor en aquell moment d’Antoni Gaudí i Jornet en l’Escola Provincial d’Arquitectura, d’on obté el títol el 1878. “Sant Pacià és una peça fonamental de la memòria col·lectiva andreuenca i un exemple excepcional del patrimoni modernista de la ciutat”, va dir el conseller de Junts.
De la Cruz va recordar que el mosaic, dissenyat per Gaudí durant la seva participació en les obres de l’antiga capella del convent, “té un valor artístic i patrimonial únic”, i va advertir que “després de dècades d’ús continuat i problemes estructurals derivats de les humitats, el seu estat de conservació és preocupant”.
També va subratllar De la Cruz les dificultats històriques que ha patit el temple, des de l’incendi de la Setmana Tràgica fins als episodis de la Guerra Civil, i va posar en valor “la supervivència d’un patrimoni que forma part de la identitat de Sant Andreu i de Barcelona”. Així, va recordar que la primera restauració integral no es fa fins al 1986, que dura dos anys i el 1988 queda totalment enllestida. “Han passat quasi quaranta anys i l’ús intens i continuat com a Parròquia ha malmès les parts més exposades del mosaic”. I va defensar que “la commemoració de l’Any Gaudí i la capitalitat mundial de l’arquitectura aquest 2026 han de servir per impulsar definitivament un pla integral de rehabilitació”. La iniciativa es va aprovar amb els vots de tots els grups, excepte l’abstenció del PSC.
El grup de Junts a Sant Andreu va presentar dos precs, que van ser acceptats per l’executiu socialista. El conseller Jaume Tomàs va presentar el primer que reclamava “Que el govern del districte de Sant Andreu executi, amb caràcter urgent i en compliment dels compromisos adquirits, les actuacions necessàries per garantir el correcte funcionament, la convivència veïnal i la salubritat de les instal·lacions del Club de Petanca Baró de Viver, incloent la millora de la il·luminació, la rehabilitació de les pistes amb els elements adequats per evitar molèsties al veïnat i l’adopció de mesures efectives de control de plagues, i que estableixi i comuniqui al club i als grups municipals un calendari d’execució que permeti la resolució d’aquestes deficiències en un termini màxim de tres mesos”.
Tomàs va assenyalat que la petanca és un esport tradicional català amb més de 350 clubs a Catalunya, més de 38.000 associats i més de 100.000 practicants, “i cada cop té més seguidors joves”. A Barcelona hi ha més de 35 clubs de petanca i les pistes són espais de relacions socials entre veïns i veïnes, contribuint a la cohesió social dels barris. En aquests sentit, “el Club de Petanca Baró de Viver és una entitat arrelada al barri que fomenta la pràctica esportiva, la convivència i els valors comunitaris”, va indicar Tomàs.
El conseller de Junts també es va fer ressò dels compromisos adquirits pel govern del districte amb el Club de Petanca Baró de Viver per millorar les seves instal·lacions i garantir-ne el bon funcionament, “uns compromisos que no s’han complert, deixant el club en una situació de precarietat que dificulta la pràctica esportiva i afecta la qualitat de vida del veïnat”; i va alertar que les instal·lacions actuals “presenten deficiències greus en il·luminació, pistes en mal estat i la presència de múrids que posen en risc la salut pública i la salubritat de l’espai”.
D’altra banda, la consellera portaveu Ximena Gadea va presentar el segon dels precs de Junts que acordava: “Que el govern Districte de Sant Andreu creï una Taula de control de l’Amiant, que es comprometi a fer un cens d’aquest material en el districte i a controlar que les retirades es facin de forma responsable mitjançant empreses autoritzades, facilitant amb la proximitat l’aportació de control i informació a la Taula d’erradicació de l’Amiant constituïda recentment a Barcelona.
Que aquesta taula es reuneixi amb la periodicitat que decideixin els seus components o amb caràcter d’urgència en cas de necessitat, i estigui formada per tècnics, una representació dels Jubilats de Macosa, de les AAVV i de tots els grups municipals del Consell del Districte de Sant Andreu”.
Gadea va advertir que “l’amiant continua sent una amenaça per a la salut pública, especialment en barris amb passat industrial com Sant Andreu”. La consellera de Junts va valorar positivament la creació d’una taula específica per a l’erradicació de l’amiant a Barcelona, però ha insistit que “cal accelerar la detecció i retirada segura d’aquest material i garantir que totes les actuacions es facin amb els protocols adequats”.
Barcelona, 14 de maig de 2026





