/

/

Demanem que el Ple de l’Ajuntament exigeixi el traspàs íntegre de Rodalies, acabar amb l’infrafinançament i que l’alcalde Collboni lideri aquesta reivindicació

Demanem que el Ple de l’Ajuntament exigeixi el traspàs íntegre de Rodalies, acabar amb l’infrafinançament i que l’alcalde Collboni lideri aquesta reivindicació

El grup de Junts BCN demanarà també, amb dos precs, que l’executiu municipal convoqui el grup de treball de millora del sistema de subvencions a que es va comprometre fa més d’un any, i una millor planificació de les obres a la ciutat que afecten el trànsit i contaminen

El Grup municipal de Junts per Barcelona portarà divendres a debat al Ple de l’Ajuntament una proposició que exigeix el traspàs íntegre de Rodalies a Catalunya, acabar amb l’infrafinançament i que l’alcalde Jaume Collboni lideri aquesta reivindicació. El grup de Junts BCN demanarà també, amb dos precs, que l’executiu municipal convoqui el grup de treball de millora del sistema de subvencions a que es va comprometre fa més d’un any, i una millor planificació de les obres a la ciutat que afecten el trànsit i contaminen.

La portaveu del grup de Junts per Barcelona, Neus Munté, i el portaveu adjunt, Damià Calvet, han presentat aquest matí en roda de premsa les iniciatives que el grup municipal defensarà al consell plenari de l’Ajuntament de Barcelona de divendres vinent. La portaveu Neus Munté ha explicat que la proposició se centra en un dels principals problemes i dèficits d’infraestructures que pateix Catalunya i, especialment la ciutat de Barcelona, “el caos de Rodalies”. Aquesta setmana, el Parlament està celebrant un Ple extraordinari sobre Rodalies, “creiem que el ple de l’Ajuntament de la capital del país també ho ha de tractar, que l’Alcalde ha d’exercir un paper més decidit de lideratge. No val esperar, contemplar i mostrar preocupació. Collboni ha d’actuar i enfrontar-se als seus companys de partit, al Govern de l’Estat, i al capdavant de Renfe i Adif”.  

 

“Res és nou, ens trobem en un bucle infinit de dèficit històric i crònic en matèria d’inversió que pateix el sistema de Rodalies i creiem que l’Ajuntament de Barcelona ha d’augmentar el seu paper”, ha dit Munté, que ha reclamat que l’ajuntament participi activament en les taules de treball bilaterals i en el seguiment de les actuacions dels plans de Rodalies 20-30 i del Pla Director d’Infraestructures, per garantir que les accions es duguin a terme de manera coordinada i efectiva.

Així, el president del grup en Jordi Martí Galbis, defensarà una proposició que vol instar al Govern municipal a:

  • Primer. Denunciar la crítica situació del servei de Rodalies a Barcelona i la seva Àrea Metropolitana, així com l’infrafinançament estructural i la desinversió crònica que ha patit aquest sistema de transport durant les darreres dues dècades, com a resultat de la falta de voluntat política per part dels diferents governs de l’Estat, fet que ha generat una mancança greu en les infraestructures bàsiques de mobilitat i ha empitjorat la seva eficiència operativa.
  • Segon. Exigir al Govern de l’Estat el compliment rigorós i immediat dels compromisos pressupostaris i d’execució de la inversió establerts en matèria d’infraestructures per a Catalunya, els quals han estat reiteradament ajornats, sol·licitant un pla d’actuació detallat amb terminis clars, vinculants i amb mecanismes de control d’avaluació del seu grau de compliment.
  • Tercer. Exigir el traspàs integral i efectiu de la gestió de la xarxa de Rodalies i Regionals a la Generalitat de Catalunya, acompanyat del finançament necessari per a la implementació de les inversions pendents. Aquest traspàs ha d’incloure:
  • La transferència plena i definitiva de les infraestructures ferroviàries de la xarxa de Rodalies i Regionals, inclòs el material rodant.
  • El finançament adequat per cobrir les inversions en modernització i manteniment de les infraestructures pendents.
  • Una capacitat real de gestió i presa de decisions estratègiques sobre el servei, amb la inclusió de competències operatives i de planificació a llarg termini.
  • Quart. Presentar un Pla de mandat estratègic que integri els principals projectes d’infraestructures pendents, molt d’ells ja actuacions ja incloses als plans de Rodalies 20-30 i al Pla Director d’Infraestructures, i que estableixi un calendari de gestió i execució d’acord amb els compromisos assumits per les administracions implicades. Aquest pla ha de contemplar els aspectes tècnics, financers i operatius per garantir una implantació efectiva i dins els terminis previstos.
  • Cinquè. Fomentar una acció política decidida i coordinada per avançar en la implementació dels projectes d’infraestructures, mitjançant la creació de mecanismes de cooperació interinstitucional entre les administracions competents, amb l’objectiu d’optimitzar els recursos disponibles i garantir la seva execució adequada. Aquesta iniciativa té com a fi la resolució dels problemes estructurals que afecten la xarxa de Rodalies i la millora de la seva capacitat operativa. En aquest marc, es proposa crear una taula de coordinació metropolitana intermunicipal per millorar la qualitat i eficiència del transport públic, garantir una distribució equitativa dels serveis i promoure una mobilitat integrada i un creixement econòmic sostenible a l’àmbit metropolità.
  • Sisè. Instar l’alcalde de Barcelona, Sr. Jaume Collboni, a liderar aquesta reivindicació amb la màxima fermesa, aprofitant que el Partit Socialista PSC-PSOE exerceix responsabilitats de govern simultàniament a l’Estat, la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, una situació política que proporciona una oportunitat única per a la resolució definitiva d’aquest problema estructural sense excusa ni dilació.
  • Setè. Promoure un canvi de paradigma en el model actual de Rodalies, condicionat per l’estat de la xarxa, l’orografia i el sistema radial centrat a Barcelona. Es tracta de crear una xarxa de Rodalies més urbana i metropolitana, amb serveis de gran freqüència per a la mobilitat diària, que connecti les principals conurbacions urbanes del país.
  • Vuitè. Traslladar el contingut d’aquest acord als grups polítics representats al Parlament de Catalunya, al Congrés dels Diputats i al Senat, així com a la Generalitat de Catalunya, l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya, amb l’objectiu d’obtenir un suport institucional ampli que faciliti el compliment dels compromisos acordats.

La mateixa portaveu Neus Munté adreçarà un prec a l’alcalde Collboni per tal “que el govern convoqui abans de finalitzar el mes d’abril el grup de treball de millora del sistema de subvencions al que es va comprometre en Consell Plenari del mes d’octubre del 2023 i de juliol del 2024 i que en la primera sessió d’aquest grup informi  del calendari concret d’incorporació de les recomanacions del grup de treball del Consell de Ciutat i del Síndic de Greuges en relació amb la millora de l’actual sistema de subvencions”.

“Les entitats es queixen de la burocratització i que l’ajuntament paga tard, fet que els hi provoca tensions de tresoreria i les aboca a situacions complicades”, ha alertat la portaveu de Junts, tot  afegint que tant el Consell de Ciutat com el Síndic de Greuges de Barcelona han fet públiques les seves preocupacions per aquest sistema de subvencions.

Damià Calvet, portaveu adjunt, ha detallat el contingut d’un altre Prec i una Declaració Institucional. En el cas del Prec, que defensarà el regidor Arnau Vives, se centra en els problemes derivats de la coincidència en temps i un espai molt concret de diferents obres a l’espai públic i que afecten seriosament la mobilitat.

Per a Calvet “la planificació del Govern municipal i els seus responsables d’obres i mobilitat falla, quan fan coincidir obres com: el cobriment de la Ronda de Dalt, el tall en sentit descendent del Túnel de la Rovira, les obres de la Línia 9 del metro a la plaça Maragall, les obres del nou carril bici provisional al carrer de Concepción Arenal, entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig, les obres a la Meridiana, també de Felip II a Fabra i Puig”.

“La zona entre Ronda de Dalt, Avinguda Meridiana, Sant Antoni Maria Claret i la Ronda Guinardó, amb epicentre a la Plaça Maragall s’ha convertit des delm passat dilluns en un veritable calvari, pel veïnat del Guinardó, però també dels barris de Navas o Horta”, ha denunciat el regidor, afegint que “més congestió de trànsit és més contaminació ambiental i acústica, i més pèrdua de temps i de competitivitat”.

El prec reclama: “Instar al Govern municipal a que:

  • Estudiï, tenint en compte la importància de la seguretat dels usuaris de la via i també la correcció de la congestió del trànsit en ambdós sentits, la possibilitat d’habilitar el túnel de la Rovira en doble sentit de manera provisional i mentre durin els talls de trànsit en sentit mar.
  • Faci una millor previsió de les obres per tal que no coincideixin en el temps intervencions a l’espai públic que afectin de manera tan sensible al trànsit de tota una zona de la ciutat.
  • Que recalendaritzi les obres simultànies per corregir aquest error de programació que afectarà, durant molts mesos, els veïns i usuaris de la via, patint congestió i contaminació acústica i ambiental”.

Damià Calvet ha explicat també que s’està negociant amb la resta de grups l’aprovació al Ple municipal d’una Declaració Institucional de l’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu de donar suport al poble d’Ucraïna quan s’acaben de complir tres anys de la invasió russa del seu territori.

Finalment, Neus Munté portarà també al ple de divendres un seguiment d’un Prec de Junts, que el Govern del PSC va acceptar en el Plenari del mes de gener del 2024, ja fa més d’un any, “i del qual no en sabem res, ni s’ha avançat en cap sentit, en relació al Servei d’Assistència Domiciliària (SAD), i el seu contracte ja  està a punt d’acabar”. El prec aprovat, i del que ara se’n demana el seguiment, era el següent:

“Que el Govern municipal informi de l’estat d’execució del següent prec acceptat al Plenari del mes de gener de l’any 2024: Que el Govern municipal presenti, en el termini d’un mes, als grups municipals, un informe d’avaluació del SAD, a partir de l’auditoria feta per una empresa externa, que inclogui:

– Valoració de les persones usuàries del SAD, quantitatives i qualitatives.

– Valoració de les empreses adjudicatàries dels quatre lots sobre el funcionament del sistema de ‘superilles socials’.

– Tipologia de nous professionals que s’han incorporat al SAD, tal com es va anunciar en el moment d’aprovació del plec.

– Cursos que han fet en horari laboral les persones treballadores.

 

– Valoració de com s’ha ajustat l’import econòmic de la licitació a la realitat del desenvolupament del servei”.

 

Barcelona, 26 de març de 2025

ÚLTIMES NOTÍCIES

Pactem amb el govern Collboni un Pla de millores en el Mercat de les Corts

Forcem el Govern Collboni a elaborar un estudi quantitatiu de l’impacte econòmic a la ciutat del caos de Rodalies

Denunciem el silenci de Collboni i Illa per exigir saber la veritat dels atemptats del 17A

Acordem amb el govern instar ADIF i RENFE a elaborar un pla de seguretat conjunt amb la Generalitat i l’Ajuntament per als assentaments de La Sagrera

NOTICIES RELACIONADES

Ens reunim amb Foment del Treball per debatre sobre mobilitat, seguretat i simplificació administrativa

Junts i BComú demanem una Comissió extraordinària d’Urbanisme per reprovar Laia Bonet per la mala gestió dels projectes de regeneració de la franja del Besòs

Impulsem una declaració institucional de l’Ajuntament en suport a Ucraïna i a favor d’una resposta coordinada de la UE, que combini suport institucional i de defensa

Desplaça cap amunt