El grup municipal de ‘Trias per Barcelona’ ho reclamarà amb una proposició a les comissions de Plenari d’aquesta setmana, on també demanarà a l’executiu mesures per garantir la seguretat al sector del taxi i l’impuls a l’associacionisme comercial, entre altres iniciatives
El Grup Municipal de Trias per Barcelona demanarà aquesta setmana al Govern de l’Alcalde Jaume Collboni que sol·liciti al Govern espanyol un fons extraordinari als pressupostos generals de l’Estat pel finançament del transport públic de l’àrea metropolitana. El grup de TriasxBCN ho reclamarà amb una proposició a les comissions de Plenari de demà dimarts i dimecres, on també demanarà a l’executiu mesures per garantir la seguretat al sector del taxi, l’impuls a l’associacionisme comercial, i accions per lluitar contra l’augment a la nostra ciutat de joves entre 16 i 24 anys que ni estudien ni treballen, entre altres iniciatives.
El portaveu del grup de TriasxBCN, Jordi Martí Galbis; i la portaveu adjunta, Neus Munté, han presentat aquest matí en roda de premsa les iniciatives que la seva formació defensarà a les comissions de Plenari, que se celebren demà i dimecres. Martí Galbis, davant la manca d’avenços en les converses entre els grups i el govern, ha afirmat que “hi ha molta gesticulació, per part d’alguns grups, però vivim una situació d’impàs que és dolenta per la ciutat. Barcelona i la seva gent són massa importants perquè el govern no hagi pres decisions respecte al present i el futur del mandat municipal”.
Martí ha explicat que la proposició de la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge, que se celebrarà demà dimarts i que defensarà el regidor Damià Calvet, reclama al Govern municipal:
- Que sol·liciti al Govern espanyol la inclusió d’un fons extraordinari als pressupostos generals de l’Estat pel finançament del transport públic, desenvolupament d’infraestructures i la compra del material mòbil del sistema de transport públic de Barcelona.
- En aquest fons, s’haurà de preveure destinar un euro per cada euro dedicat a introduir descomptes i gratuïtats en les tarifes a sostenir els costos d’explotació del transport públic, i destinar-ne uns altres 2 per impulsar aquestes millores.
- Les aportacions de l’Estat a aquest fons extraordinari no poden anar en detriment de les seves aportacions ordinàries al sistema de transport públic del sistema metropolità de Barcelona i, per tant, han de ser addicionals als 109M€ que es transfereixen anualment.
- Aquest fons s’ha de transferir a l’organisme competent, l’Autoritat del Transport Metropolità, de manera que es pugui garantir el manteniment de la infraestructura i del material mòbil per mantenir un transport públic de qualitat que permeti incrementar veritablement la demanda.
Martí ha exposat que cal que el Govern de l’Estat augmenti la seva participació en el finançament, manteniment i funcionament del sistema de transport públic de Barcelona i la seva àrea metropolitana. El portaveu ha recordat que l’endeutament de TMB, l’empresa pública metropolitana que gestiona busos i metro, i que s’ha enfilat fins als 900 milions d’euros, una situació que compromet la viabilitat del seu pla d’inversions per als propers anys. L’aportació de l’Estat al sistema metropolità de transport de Barcelona continua com fa anys congelada en els 109 milions anuals. “Cal treballar per beneficiar transport públic metropolità”, ha reclamat.
També ha explicat que, a la mateixa comissió, ell mateix presentarà un prec per reclamar al Govern municipal “que informi sobre les mesures que pensa portar a terme per tal d’incentivar l’adopció d’animals de companyia, tant els que estan acollits al CAACB com els que estan derivats a altres centres col·laboradors fora de Barcelona, i que s’estudiï la possibilitat d’incentivar l’adopció d’animals de companyia amb acords o mesures innovadores com les que s’estan prenent a altres ciutats europees”.
El Centre d’Acollida d’Animals de Companyia de Barcelona pateix des de fa anys una preocupant situació de saturació, degut a la precarietat de les instal·lacions, al nombre d’abandonaments que es produeixen i a l’alt nombre de comisos que es produeixen anualment. “Som una ciutat pet friendly, demanem mesures per a promoure l’adopció dels animals”, ha afirmat Martí.
Martí ha explicat que a la Comissió de Presidència de dimecres al matí, presentarà una proposició que acorda:
- Que s’insti a l’IMET a crear un grup d’estudi, on també hi intervingui la GUB, les policies locals de l’AMB i la Direcció General de Policies Locals del Departament d’Interior per tal d’analitzar quines són les mesures possibles per garantir la seguretat laboral de cara al públic pel que fa als treballadors del taxi de Barcelona i de tota l’Àrea Metropolitana.
- Que s’estudï establir un protocol d’actuació davant dels casos d’agressions masclistes a les dones taxistes, i s’iniciïn mesures com el “She Taxi”, que s’ha desenvolupat a altres ciutats, per denunciar abusos sexistes.
- Que es creï un espai de trobada i treball permanent entre el cos de la Guàrdia Urbana, Mossos d’Esquadra, les altres policies locals de l’AMB, l’IMET i el sector del taxi per tal de buscar mesures preventives a la manca de seguretat, en especial durant la nit.
- Que des de l’Ajuntament de Barcelona es desenvolupin campanyes de civisme i de com denunciar delictes contra el patrimoni i agressions contra els taxistes.
“És una proposició en defensa de les reivindicacions sector de taxi per garantir seguretat dels taxistes i les taxistes i també dels usuaris. Hi ha una problemàtica que ve de lluny, cal donar un pas endavant”, ha remarcat.
Per la seva banda, la portaveu adjunta del grup de TriasxBCN, Neus Munté, ha explicat que a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports el regidor Joan Rodríguez defensarà una proposició per lluitar contra l’augment constatable a la nostra ciutat de joves entre 16 i 24 anys que ni estudien ni treballen.
La Fundació BCN Formació Professional i el Consell Econòmic i Social de Barcelona (CES) han publicat fa pocs dies un informe que radiografia la situació de la “Població jove de 16 a 24 anys desocupada i sense estudis postobligatoris” a la capital catalana que ha encès un llum d’alerta i que obliga a reaccionar les administracions. Així, i segons aquest informe, a la ciutat de Barcelona hi ha prop de 15.000 joves d’entre 16 i 24 anys sense estudis postobligatoris que ni estudia ni treballa. La meitat d’aquests 15.000 joves són joves immigrants, i es constata que el risc d’estar desocupat sent jove (16-24 anys) i sense estudis postobligatoris es triplica entre la població migrada.
“Les administracions i l’Ajuntament, s’han de posar les piles”, ha reclamat Munté que ha exposat el contingut de la iniciativa, que reclama:
“Que en el marc del Pla de Barris, millori el programa “Tastets d’Oficis” tot:
- Fent-lo extensiu al conjunt de barris del Pla de Barris, col•laborant activament, des del disseny fins a la implementació, amb el teixit associatiu, cultural i econòmic dels barris.
- Comprometent-se a donar-li continuïtat per al Pla de Barris 2025-2029.
- Incrementant i diversificant l’oferta de cursos.
- Posant especial atenció al jovent migrat. En aquesta línia, cal reforçar el treball amb les comunitats de nouvinguts per a atraure al programa al jovent que no disposi d’estudis ni treball.
- Augmentat l’edat límit per a entrar al programa dels 22 als 24 anys i, alhora, reduint l’edat mínima per entrar al programa dels 16 als 14 anys.
- Informant i donant suport durant el procés de matriculació als joves participants del programa que vulguin enfocar-se cap a una oferta formativa després de realitzar els tastets. De la mateixa manera, se’ls acompanyaria des del programa durant els primers mesos dels estudis, amb l’objectiu de que no els abandonin.
Munté presentarà a la mateixa comissió un Prec per reclamar al Govern municipal més transparència pel que fa a la feina dels serveis socials de la ciutat i que demana: al Govern Collboni “que, en el termini no superior a 15 dies després de l’acceptació d’aquest prec, i de manera quadrimestral a partir d’ara, enviï un informe als grups polítics que contingui:
- Dades dels serveis socials desglossades per districtes: total de persones ateses dins del període, nombre mateix període any anterior, persones amb atenció oberta( en franges de 0-16 anys 16-24 anys 25-64 anys 65 any) primeres visites
- Dades del Servei d’atenció domiciliària, SAD persones i llars ateses
- Dades dels Programes individuals d’atenció derivats de la valoració de la Dependència, PIA, Total de PIA realitzats i PIA pendents, temps d’espera mitjà per districte d’espera per fer el PIA.
- Ajuts orientats al suport econòmic d’inclusió, Nombre d’ajudes tramitades i import despesa ( dins del període i acumulat any)
- Fons extraordinari “FONS D’INFÀNCIA 0-16”. total de persones ateses dins del període, Nombre mateix període any anterior. Desglossat per districtes
- Fons Extraordinari “Programa RESPIR PLUS”: total de persones ateses dins del període. Desglossat per districtes.
La portaveu adjunta ha explicat també que a la Comissió d’Economia i Hisenda, la proposició, que defensarà la regidora Joana Ortega, demana: instar el govern municipal a elaborar un pla d’impuls per l’associacionisme comercial, que compti amb:
- Una companya d’informació, que quan a un comerciant se li atorgui una llicència d’activitat al districte o s’adreci al mateix per alguna gestió pel seu establiment, sigui informat des de la mateixa administració, respecte a l’associació o eix comercial on pot pertànyer i els beneficis de formar-ne part
- Més suport als eixos i associacions a l’hora realitzar activitats
- Una millora del sistema de pagament de les subvencions.
Com ha destacat Munté, el comerç és la primera activitat de la ciutat i compta amb una gran xarxa d’associacions de comerç que treballen per afavorir la responsabilitat social comercial i que donen suport al comerciant informant, orientant, assessorant i acompanyant en la gestió davant les administracions. “Cal potenciar el comerç urbà i donar suport a les associacions de comerciants perquè puguin créixer en nombre d’associats”, ha afirmat la portaveu adjunta.
Finalment, a la comissió d’Economia, TriasXBcn presentarà dos precs, el primer demana conèixer el capteniment del govern municipal respecte l’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas- Barcelona el prat; i el segon demana informació al govern sobre l’impacte econòmic que suposaria la pèrdua del Gran Premi de Fórmula 1 al Circuit de Barcelona- Catalunya.
Barcelona, 12 de febrer de 2024