El president del grup municipal de Junts, Jordi Martí Galbis, anuncia que Junts reclamarà a la pròxima Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Habitatge i Mobilitat que es mantinguin les bonificacions en els títols més utilitzats com a mesura, també, per fomentar la promoció i la viabilitat del transport públic
El Grup municipal de Junts per Catalunya-Trias per Barcelona exigeix a l’alcalde Jaume Collboni, i als Govern de la Generalitat i l’Estat, el manteniment per l’any 2025 dels preus de la T-Usual i la T-Jove. El president del grup, Jordi Martí Galbis, ha anunciat avui que Junts-TriasxBCN reclamarà a la pròxima Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Habitatge i Mobilitat que es mantinguin les bonificacions en els títols més utilitzats com a mesura, també, per fomentar la promoció i la viabilitat del transport públic.
El cap del grup de Junts-TriasxBCN, Jordi Martí Galbis, i la regidora de Mobilitat, Francina Vila, han comparegut en roda de premsa per exposar la posició del grup en relació a les tarifes del transport públic a l’àrea de Barcelona, i que en breu ha d’aprovar l’Autoritat del Transport Metropolità, l’ATM, per l’exercici de 2025: “una qüestió molt important, des del punt de vista polític, també social i econòmic”.
“Estem pendents de saber les tarifes que ha d’aprovar l’ATM; però el Govern de Salvador Illa a la Generalitat, i el de l’Alcalde Collboni aquí a l’Ajuntament, estan esperant a veure què decideixen els seus ‘jefes’ de Madrid”, ha exposat Martí, que ha afegit que “aquesta espera és negativa; perquè el que s’espera de governs responsables i autònoms és més fermesa per demanar el manteniment de les bonificacions al 50% sobre els títols de transport més utilitzats pels barcelonins: la T-Usual, i a T-Jove”.
“Exigim aquest manteniment, perquè fer desaparèixer alguna part de es bonificacions és intolerable”, ha demandat Martí, que ha alertat que treure la bonificació de la T-Usual, vol dir que, de cop, l’1 de gener, els usuaris d’aquest títol passin a pagar el doble, 42,70 euros mensuals (en el cas que l’àmbit sigui de només la zona 1 de Barcelona). “Són més de 250 euros de més cada any”, ha advertit.
“És insostenible, especialment en l’actual context d’impostos elevats i d’inflació, que un govern es plantegi la decisió d’eliminar una bonificació del 50%, que implica un augment del 100%, i no només afecta la T-Usual i la T-Jove, també als títols especials per a famílies nombroses, monoparentals i les persones en situació d’atur”, ha denunciat el cap del grup de Junts.
“Aquesta supressió seria també un missatge equivocat, seria deixar d’apostar per les polítiques de foment i promoció del transport públic”, ha assenyalat, tot afegint que aquest 2024 està sent un any de rècord pel que fa al nombre d’usuaris del metro i l’autobús a Barcelona. Per exemple, els usuaris de metro el passat mes de setembre van esta més del 12% per sobre dels millors registres mensuals d’abans de la pandèmia, el 2019. Entre el juny del 2023 i el juny del 2024 es va assolir un rècord històric de trajectes al transport públic: 1.135 milions de viatges, 46 milions més que l’anterior màxim. “Aquestes dades demostren que s’està aconseguint fidelitzar l’usuari i incrementar l’ús del transport públic a l’Àrea Metropolitana”.
Martí Galbis ha explicat que a la pròxima Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Habitatge i Mobilitat que s’ha de celebrar dimarts que ve a la tarda, la regidora Francina Vila sotmetrà a votació una proposició que bàsicament reclama el manteniment bonificacions. Et text de la iniciativa demana:
“La Comissió d’Ecologia, Urbanisme Mobilitat i habitatge acorda:
Que el govern municipal de l’Ajuntament de Barcelona, membre del Consell l’Administració de l’Autoritat de Transport Metropolità (ATM) insti a aquest consorci a continuar bonificant els títols de transport públic, especialment el 20% de la T-Usual, T-Jove, així com la de les famílies monoparentals, nombroses i les persones en situació d’atur, ja que és d’aquesta manera com també es fomenta la promoció i la viabilitat del transport públic.
Que el govern municipal exigeixi al govern de l’Estat a:
1) Mantenir la bonificació de tots els títols de transports actuals.
2)Executar totes les inversions de rodalies que calen per modernitzar la xarxa i apaivagar el greuge en inversions de infraestructures del transport.
3)Garantir la puntualitat i la qualitat d’aquest servei públic, exigible a una societat avançada com la nostra i amb un altíssima pressió fiscal.
4)Mantenir les bonificacions al servei de Rodalies, per garantir l’accés a la mobilitat a un percentatge de la població que no pot afrontar el seu cost de manera habitual.
Barcelona, 5 de desembre de 2024