/

/

Segona sessió de la Comissió que estudia reformes legals per a fer front a la multireincidència delictiva amb la participació dels experts institucionals

Segona sessió de la Comissió que estudia reformes legals per a fer front a la multireincidència delictiva amb la participació dels experts institucionals

El portaveu del grup municipal de Trias per Barcelona, Jordi Martí Galbis, presideix aquesta comissió no permanent a l’Ajuntament que preveu presentar conclusions abans de l’estiu amb propostes a posar en marxa per revertir les dades d’inseguretat a la ciutat que no paren de créixer

Demà dijous al matí, a partir de les 11:30h, es celebrarà, amb la participació dels experts institucionals, la segona sessió de la Comissió d’Estudi no Permanent que, a petició del Grup Municipal de Trias per Barcelona, cerca el consens per acordar reformes legals per a fer front a la multireincidència delictiva i reduir el temps de l’enjudiciament de delictes lleus. El portaveu del grup de TriasxBCN, Jordi Martí Galbis, presideix aquesta comissió a l’Ajuntament que preveu presentar conclusions abans de l’estiu amb propostes a posar en marxa per revertir les dades d’inseguretat a la ciutat que no paren de créixer.

La inseguretat s’ha cronificat a la ciutat de Barcelona com a primera amenaça pels seus veïns, tal com es desprèn del darrer Baròmetre, on destaca que el 27,7% consideren la inseguretat com la principal preocupació. Una percepció que recull la ciutadania que es confirma per les dades delinqüencials que periòdicament publiquen conjuntament Ajuntament i Generalitat. Davant aquest escenari, el passat mes de desembre, el grup de Trias per Barcelona, de la mà del seu portaveu, Jordi Martí Galbis, va defensar i aconseguir aprovar al Ple de l’Ajuntament una proposició que acordava un nou full de ruta en polítiques de seguretat, que ha de permetre revertir el fracàs dels darrers 8 anys a la capital catalana en aquest àmbit. Entre altres mesures, la iniciativa de TriasxBCN acordada al Plenari, i que es va pactar amb el Govern del PSC, comprometia en el seu punt 8è: “Impulsar la creació d’una Comissió d’Estudi no permanent, a constituir el primer trimestre de 2024, amb l’objectiu de debatre i acordar les modificacions legislatives necessàries per tal de lluitar amb eficàcia contra la multirreincidència i altres fenòmens delictius”. Al Ple del mes de febrer es va aprovar crear aquesta Comissió; i els seus treballs es van iniciar, amb la sessió constitutiva, el passat 10 d’abril.

Si a la primera reunió, els portaveus dels grups municipals van debatre a l’entorn de les dades sobre seguretat a la Barcelona que el Govern de Jaume Collboni va recollir en un informe, demà és el torn de les compareixences de representants i experts institucionals consensuats pels partits polítics.

Així, demà participen, a partir de les 11:30h a la sala Lluís Companys de l’Ajuntament de Barcelona:

  • Per part de la Guàrdia Urbana de Barcelona, l’intendent Juan Guzmán, cap de la Unitat d’Investigació.
  • De la Delegació del Govern de l’Estat a Catalunya, Juan Venegas Nieto, responsable de la Seguretat de la Delegació.
  • De la Sindicatura de Barcelona, David Bondia, el Síndic de greuges de Barcelona.
  • Del Col·legi d’Advocats de Barcelona (ICAB), Emilio Zegrí, advocat.
  • Del Cos de Mossos d’Esquadra la intendenta coordinadora d’Investigació a Barcelona, Sònia Rius.

La Fiscalia i el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) han declinat participar tot i estar convidats.

Els paràmetres de la comissió són els següents:

Presidència: S’ha designat com a President de la Comissió, el regidor portaveu de TriasxBCN, Jordi Martí Galbis; i com a Vicepresident, el tinent d’Alcalde de Seguretat, Albert Batlle.

Objecte de la Comissió: Estudiar les reformes legislatives que cal impulsar per a poder cobrir dos objectius: reduir dràsticament el fenomen de la delinqüència multireincident vinculada sobretot a la comissió de determinats il·lícits penals (furts, robatoris amb intimidació), i aconseguir l’enjudiciament dels delictes lleus en els terminis previstos per la Llei. La implementació d’aquestes reformes legislatives, que afectarien bàsicament al Codi Penal i a la Llei d’Enjudiciament Criminal, així com la planta judicial, són fonamentals per a aconseguir la reducció tant de la taxa de criminalitat, com de la percepció d’inseguretat per part de la ciutadania.

Temes a tractar:

  • Proposta de modificació del Codi Penal, als efectes que es produeixi una efectiva condemna dels multireincidents autors de delictes de furt (art. 235.1.7).
  • Proposta de modificació de la Llei 38/1998, de 28 de desembre, de Demarcació i Planta Judicial.
  • Proposta de modificació del RD 95/2009, de 6 de febrer, sobre els sistema de registres administratius de suport a l’Administració de Justícia.
  • Avaluació de l’acompliment de la modificació de l’article 234.3 del Codi Penal del juliol del 2022.
  • Experiències comparades.
  • Impactes urbans, socials i econòmics de la multireincidència.

Composició de la Comissió: La comissió estarà integrada per dos/dues regidors/es de cadascun dels grups municipals. A més de president i vicepresident, formaran part de la Comissió:  Josep Rius (TriasxBCN); Maria Eugènia Gay (PSC); Marc Serra i Pau Gonzàlez (BComú); Jordi Coronas i Rosa Suriñach (ERC); Juan Milián i Víctor Martí (PP); Gonzalo de Oro-Pulido i Liberto Senderos (VOX).

Règim de funcionament:

  • Es celebraran 5 sessions en l’àmbit de la pròpia comissió.
  • La primera sessió, que es celebrarà demà dijous, 11 d’abril, serà la de constitució de la Comissió on s’aprovaran les normes de funcionament i el calendari de treball. I recollirà també el debat a l’entorn d’un informe inicial que la elaborat el Govern municipal i que vol situar el marc i el context dels treballs que es portaran a terme a les sessions següents.
  • Les sessions 2a, 3a, i 4a inclouran la presentació d’un informe de govern sobre el tema a tractar, les compareixences dels experts i les intervencions dels grups municipals.
  • La sessió 5a serà la de conclusions, on es presentarà l’informe i hi intervindran els grups municipals.
  • La comissió prendrà els acords per majoria ponderada, les seves sessions tindran caràcter públic i podrà requerir la presència de les persones que consideri adients per al compliment de la seva comesa, d’acord amb els criteris anàlegs establerts a l’article 39 ter del ROM.
  • La Comissió no permanent d’estudi s’extingirà automàticament un cop celebrada la sessió de conclusions.

 

Barcelona, 15 de maig de 2024

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print

ÚLTIMES NOTÍCIES

Demanem a Collboni un pla urgent per reforçar la seguretat, la coordinació policial i la recuperació de l’espai públic als barris afectats pels darrers episodis de violència armada

Demanem al govern Collboni que no recorri l’anul·lació del planejament dels barris de Gràcia i en consensuï un de nou

Reclamem al Govern Collboni mesures i canvis normatius per protegir restaurants amb llarga trajectòria i garantir-ne la seva continuïtat

Demanem al govern Collboni més refugis climàtics oberts a l’estiu i ajuts per adequar escoles per fer front a la calor

NOTICIES RELACIONADES

Alertem del “clima de pistolerisme insostenible” que viu Barcelona després d’un nou assassinat a trets en ple carrer Balmes i exigeix Collboni lideratge

Pactem amb el govern Collboni un reforç de Guàrdia Urbana estable i més acció inspectora per erradicar el ‘mercat de la misèria’ a Ronda Sant Antoni

Impulsem, amb el suport de tots els grups, la posada en marxa un paquet de mesures per tal de garantir la seguretat de proximitat als barris de Barcelona

Desplaça cap amunt