El plenari, reunit en sessió extraordinària a petició de Junts, Comuns i ERC, aprova una proposició conjunta que reclama al Govern Collboni l’obertura immediata del diàleg en una mesa amb representació dels sectors implicats, reduir la sobrecàrrega laboral dels treballadors municipals, i resoldre tots els dubtes pel nou acord de condicions laborals
El grup municipal de Junts per Barcelona ha denuncia avui el deteriorament dels serveis municipals i ha reclamat a l’Alcalde Jaume Collboni i el seu Govern més diàleg davant el malestar creixent dels treballadors públics; “tenen la ciutat col·lapsada i ara poden col·lapsar també l’Ajuntament i els serveis públics: rectifiquin i dialoguin amb els treballadors municipals”, ha dit el regidor Josep Rius. El plenari de l’Ajuntament, reunit aquest matí en sessió extraordinària a petició de Junts, Barcelona en Comú i ERC, ha aprovat una proposició conjunta que reclama l’obertura immediata del diàleg en una mesa amb representació dels sectors implicats, i reduir la sobrecàrrega laboral dels treballadors municipals, així com resoldre tots els dubtes pel nou acord de condicions laborals.
El nom de Junts per Barcelona, ha intervingut el regidor Josep Rius, que ha iniciat la seva intervenció saludant els representants sindicals presents a la sala i també el que no hi han pogut accedir i seguien la sessió des de la Plaça Sant Jaume. Rius ha advertit que “el debat que avui tenim no és un debat menor ni puntual. El que avui estem abordant és una crisi de fons dels serveis públics municipals que posa en evidència una preocupació creixent sobre la gestió dels recursos humans de l’Ajuntament de Barcelona”.
Josep Rius ha remarcat que les denúncies que arriben des de diversos àmbits municipals “ja no responen a problemes aïllats, sinó a un problema estructural”. En aquest sentit, ha assenyalat que “quan professionals de les biblioteques, dels serveis socials, de les EAIA, de les escoles bressol, de les OAC, del CUESB o dels serveis de feminismes coincideixen en denunciar sobrecàrrega, manca de personal, dificultats organitzatives i deteriorament de les condicions laborals, és evident que hi ha un problema de fons”. El regidor ha recordat que Junts per Barcelona ja es va abstenir en l’aprovació de l’acord marc “perquè consideràvem que existien massa interrogants sobre la seva aplicació real i sobre la seva capacitat de donar resposta als problemes dels diferents serveis. Malauradament, el temps ens està donant la raó. Altres van votar a favor i ara rectifiquen”.
Alhora, Josep Rius ha volgut expressar el respecte del grup municipal pels espais de negociació col·lectiva i la representació sindical. “Respectem plenament la negociació col·lectiva, els espais de representació sindical i la legitimitat dels sindicats, tant dels signants com dels no signants”, ha afirmat, tot afegint “precisament perquè els respectem, creiem que la política no pot mirar cap a una altra banda”. També ha condemnat rotundament qualsevol acte vandàlic, qualsevol acció d’intimidació, coacció o ocupació contra organitzacions sindicals, seus o representants dels treballadors: “la discrepància sindical és absolutament legítima, com també ho són la protesta i la mobilització, però cap reivindicació justifica actituds violentes, incompatibles amb el respecte institucional i la convivència democràtica”.
Segons Rius, hi ha una realitat evident, “hi ha molts treballadors municipals cansats, saturats i que no se senten escoltats”. Una situació que, segons ha remarcat, es reflecteix “en les mobilitzacions, les vagues i els comunicats professionals en diferents àmbits municipals”, així com en les advertències del Síndic de Greuges. “Quan el Síndic demana diàleg, el mínim exigible és escoltar. Governar també és anticipar conflictes, detectar tensions abans que el sistema col·lapsi i cuidar els serveis públics i els professionals que els sostenen cada dia”, ha afirmat.
“I avui tenim serveis públics municipals sota una enorme pressió”, ha dit Rius, amb professionals dels EAIA amb ràtios absolutament inassumibles, bibliotecàries denunciant manca de personal i problemes de seguretat, treballadores d’escoles bressol amb incerteses constants, Oficines d’Atenció Ciutadana amb esperes incompatibles amb una administració moderna, i serveis socials i el CUESB desbordats davant l’augment de les emergències socials. “I això acaba deteriorant el país. Perquè quan fallen els serveis públics, el que es debilita és la confiança de la ciutadania en les institucions”, ha afirmat.
Rius també ha lamentat que el govern municipal no ha ajudat a rebaixar la tensió: “hi ha hagut declaracions públiques que han contribuït a elevar encara més el to del debat en lloc d’afavorir un clima de serenor i diàleg”, ha dit. I ha demanat “menys declaracions que tensin el conflicte i més capacitat de seure en una taula, mantenir un diàleg estable i buscar acords amb els treballadors i els seus representants”.
El regidor de Junts ha defensat que l’Ajuntament de Barcelona disposa de recursos suficients per afrontar aquesta situació, “però el problema no és de manca de capacitat econòmica, sinó de prioritats polítiques, i de gestió. Cal una resposta més estructural i menys reactiva”. “Cal recuperar confiança, reforçar plantilles, donar estabilitat i millorar l’organització dels serveis. I sobretot, cal que el govern expliqui clarament quin és el seu pla per afrontar aquest conflicte laboral i sindical”, ha demanat Rius.
“Barcelona necessita serveis públics forts, però aquests només funcionen si els professionals tenen condicions dignes, estabilitat i recursos suficients”. I ha conclòs “davant un malestar transversal dins dels serveis públics, el govern té l’obligació d’escoltar, donar explicacions i actuar”.
Josep Rius, després d’escoltar la intervenció del govern, ha afegit: “rectifiquin, no volien aquest debat, però cal que dialoguin. Tenen la ciutat col·lapsada, no ens col·lapsin també l’Ajuntament i els seus serveis socials”, i ha retret als socialistes que allà on governen “tenen vagues i conflictes; menys publicitat i fotos i més arremangar-se per solucionar aquest conflicte”.
La proposició ha quedat aprovada amb els vots de Junts, Barcelona en Comú, i PP; i els vots en contra del PSC i Vox, i acorda:
Primer. L’obertura immediata d’espais de diàleg amb els col·lectius de treballadors municipals en vaga com els professionals dels serveis socials, de les oficines d’atenció ciutadana, de les biblioteques, de les escoles bressol i dels serveis de feminismes, entre altres, amb la convocatòria d’una mesa específica amb el conjunt de la representació d’aquests sectors amb l’objectiu d’abordar, de manera monogràfica, un pla de xoc de reforç de recursos humans per tal de reduir la sobrecàrrega laboral així com resoldre tots els dubtes i incerteses generats pel nou acord de condicions laborals.
Segon. Que als espais pertinents de cada àmbit s’obrin diàlegs per analitzar i aprovar mesures, a mitjà i llarg termini, per millorar l’organització i la disponibilitat de recursos econòmics de cadascun dels serveis afectats: serveis socials, atenció ciutadana, biblioteques, escoles bressol i feminismes.
Tercer. Instar el Govern municipal a presentar, en el termini màxim de 60 dies, davant les comissions corresponents de l’Ajuntament de Barcelona, un informe detallat per a cada un dels serveis afectats (biblioteques, EAIA, escoles bressol, OAC, CUESB i serveis de feminismes) que inclogui: Diagnosi actual de plantilles i càrrega de treball. Ràtios professionals/usuari. Necessitats de reforç de personal i recursos. Mesures concretes per garantir la seguretat laboral i els protocols d’actuació. Calendari d’implementació amb dotació pressupostària associada.
Barcelona, 29 de maig de 2026



