Al Plenari del Consell de l’Eixample, l’executiu del PSC accepta dos precs de Junts i es compromet a augmentar la freqüència de pas de la Guàrdia Urbana i d’Agents cívics a la Ronda de Sant Antoni, entre Villarroel i Casanova, i a revisar el sistema de recollida del cartró comercial de l’Eixample
El grup de Junts per Barcelona a l’Eixample ha forçat el govern de Jaume Collboni a pactar amb l’Estat la cessió íntegra de Ronda Sant Pere 41 i dedicar els usos de l’edifici a entitats veïnals de la Dreta de l’Eixample, tot i el vot en contra del PSC. Al Plenari del Consell de l’Eixample, l’executiu socialista sí ha acceptat dos precs de Junts i s’ha compromès a augmentar la freqüència de pas de la Guàrdia Urbana i d’Agents cívics a la Ronda de Sant Antoni, entre Villarroel i Casanova, i a revisar el sistema de recollida del cartró comercial de l’Eixample.
El grup de Junts per Barcelona a l’Eixample, integrat pel conseller portaveu Biel Figueras, i els consellers municipals Jaume Alcántara, Laia Domènech, Cristina Caballer, Emma Lecina, Andreu Parera, Pol Serrano i Gerard Banqué, van participar en el Plenari del districte que es va celebrar ahir a la tarda. El conseller portaveu Biel Figueras va defensar la següent proposició de Junts:
“El Consell Plenari de l’Eixample acorda instar el govern municipal a
- Lamentar la dilació i endarreriment en la cessió de l’edifici de Ronda de Sant Pere 41.
- Pactar amb l’Estat la cessió del sol i de l’edifici, no només dels usos, de l’edifici de Ronda de Sant Pere 41.
- Instar al districte de Ciutat Vella a endegar el grup de treball per tal de cercar noves ubicacions, pactades amb les entitats del barri i els seus veïns i veïnes, per a trobar possibles noves ubicacions pel CAP Casc Antic.
- Dedicar els usos de l’edifici, tal i com s’ha aprovat de manera reiterada en aquest Consell Plenari, a entitats i usos pel barri de la Dreta de l’Eixample.
- Complir amb les diferents mandats sorgits de les diferents proposicions aprovades en aquest Consell Plenari dels dies 17 d’octubre del 2024, 6 de març del 2025 i 4 de març del 2026.”
El conseller portaveu Biel Figueres va explicar que el Plenari de l’Eixample del mes d’octubre de 2024 va aprovar una proposició de Junts per Barcelona, amb el suport de Barcelona en Comú, ERC i PSC, que reclamava que l’Ajuntament de Barcelona negociés la cessió de l’edifici de la Seguretat Social de Ronda Sant Pere 41, així com una partida econòmica per la seva rehabilitació i adequació, per tal que l’espai es dediqués a equipaments per al districte, com per exemple un espai de gent gran; i que s’estudiés la possibilitat també del seu ús parcial com a habitatge dotacional o habitatge de lloguer assequible.
El conseller de Junts va afegir que “el 27 de novembre de 2024 es va anunciar la cessió de l’edifici, així com la seva dedicació a acollir la nova ubicació del CAP Casc Antic de Ciutat Vella”. També va remarcar que “existeixen reiterats mandats d’aquest Consell Plenari en relació amb Ronda Sant Pere, 41”.
“Un any i mig després encara no hi ha cap concreció d’aquesta cessió”, va denunciar el conseller, recordant que en el darrer Consell de barri del Casc Antic es va informar que s’estava treballant en la possibilitat de crear un grup de treball per estudiar noves ubicacions pel CAP Casc Antic. A més, va assenyalar que “en la darrera audiència pública de l’Eixample es va anunciar que la cessió està encallada i que només seria la cessió dels usos”.
Figueres va posar de manifest la greu mancança d’equipaments de barri que pateix la Dreta de l’Eixample així com d’habitatge dotacional o habitatge de lloguer assequible, insistint en la necessitat de la cessió de l’edifici de Ronda de Sant Pere 41 per dedicar-lo a equipaments per la districte. La iniciativa es aprovar amb els vots de Junts per Barcelona, Barcelona en Comú i ERC; l’abstenció del PP i el vot en contra del PSC.
Junts per Barcelona va presentar també dos precs en el plenari d’ahir, que el govern socialista del districte va acceptar. El primer, formulat pel conseller Jaume Alcántara, acordava: “Que s’augmenti la freqüència de pas de la Guàrdia Urbana i d’Agents cívics en el tram de Ronda de Sant Antoni entre Villarroel i Casanova, especialment en horari nocturn, així com s’estudiï la possibilitat de delimitar espais per al joc que ajudi a no crear molèsties innecessàries, especialment de nit”.
Com va assenyalar el conseller de Junts, el 25 de maig de 2025 es va inaugurar la reforma de la Ronda de Sant Antoni en el tram comprès entre els carrers d’Urgell i de Casanova. “Des de llavors, s’hi han detectat problemàtiques incíviques, especialment en el tram entre Villarroel i Casanova”, i va atribuir moltes d’aquestes problemàtiques a la manca de delimitació dels espais i a la persistència d’actituds incíviques.
El segon prec de Junts, defensat per la consellera municipal Emma Lecina, reclamava: “Que es revisi el sistema de recollida del cartró comercial de l’Eixample tot atenent a les queixes dels eixos i associacions comercials de Barcelona, així com es revisin les sancions imposades als comerços i que en el proper Consell Plenari se’ns presenti un informe sobre l’estat actual de la recollida de cartró comercial de l’Eixample amb rutes, periodicitat, queixes, sancions i possibles millores en el sistema”.
La consellera de Junts es va fer ressò de les queixes dels comerciants sobre la recollida del cartró comercial i el seu sistema en diferents punts de l’Eixample. “Unes queixes que han anat en augment i que molesten tant comerciants com vianants”, va denunciar Lecina.
Barcelona, 8 de maig de 2026






