El president del grup, Jordi Martí Galbis, critica la manca d’ambició de l’executiu i dels seus socis d’ERC i Comuns, i reclama solucions per resoldre el desgavell actual, millorar la seguretat viària i resoldre els conflictes de convivència entre vianants i patinets i bicicletes
El Grup municipal de Junts per Catalunya-Trias per Barcelona ha assegurat avui que la nova Ordenança de Circulació acordada pel tripartit és una oportunitat perduda que no tindrà cap incidència en el desordre i els problemes de mobilitat de la ciutat. El president del grup de Junts-TriasxBCN, Jordi Martí Galbis, ha criticat la manca d’ambició de l’executiu i dels seus socis d’ERC i Comuns, i ha reclamat solucions per resoldre el desgavell actual, millorar la seguretat viària i resoldre els conflictes de convivència entre vianants i patinets i bicicletes.
El president del grup de Junts-TriasxBCN, Jordi Martí Galbis, i la regidora de Mobilitat, Francina Vila, ha explicat la posició del grup respecte a la tramitació de la Modificació de l’Ordenança municipal de Circulació de Vianants i Vehicles. “És un tema que s’arrossega des de l’anterior mandat, i lamentem que, després de tots aquests mesos, el govern ens presenti per aprovació definitiva un text d’una ordenança tan important, que serà una oportunitat perduda per endreçar, organitzar i posar seny, sentit comú i ciència a la mobilitat de la ciutat i que preservi els drets de la ciutadania, especialment de les persones més grans i vulnerables per moure’s per la ciutat”.
Jordi Martí ha assegurat que, des de fa temps, la mobilitat a la ciutat “és un desgavell”. “Estem d’acord que l’Ajuntament entomi la situació amb l’excusa d’adaptar l’ordenança vigent als requeriments de la DGT i de normatives europees, però es perd una oportunitat per tenir una ordenança actualitzada i per establir un nou model adaptat a la realitat barcelonina”.
“Si s’aprova finalment, tal com ens han anunciat, tindrem una ordenança que no serà una eina útil per arreglar els problemes de mobilitat. Serà una oportunitat perduda, una eina que no que tindrà cap resultat concret ni millora a les voreres, les calçades i altres espais de la via pública on intervenen diferents vehicles”, ha remarcat.
Jordi Martí Galbis ha explicat que Junts-TriasxBCN ha fet propostes més ambicioses que, en no ser acceptades, han portat al grup de Junts a “no donar suport a aquesta modificació”. El president del grup ha exposat algunes de les demandes del seu grup:
- Que voreres i plataformes úniques siguin exclusives per a vianants.
- Fer el casc obligatori;
- Que els vehicles estiguin matriculats i tinguin assegurança;
- Que sigui necessari acreditar algun tipus de formació en el codi de circulació per poder fer servir el BICING; amb l’objectiu d’obrir camí i ser exemplars. Creiem que cal algun tipus de formació per portar vehicles que comparteixen les vies amb cotxes, motos, furgonetes i camions.
- Una auditoria dels carrils bici de tota la ciutat; així com una revisió dels punts on hi ha més sinistralitat.
- Fer desaparèixer els carrils bicis que encara hi ha sobre I eliminar els carrils bici de doble sentit, que són també una font de conflictes i accidents.
“Aquestes aportacions són més ambicioses que les que planteja el govern Collboni, amb els seus socis d’ERC i Comuns, un pacte tripartit que és un aperitiu de futurs pactes de ciutat, per les ordenances fiscals, els pressupostos, per un govern nou que sembla que s’apropa. Ens volem diferenciar d’aquests plantejaments tan conservadors”, ha dit el regidor de Junts.
Martí també ha afirmat que era el moment de fer pressió a Madrid: “no ens podem conformar dient que són competències estatals, el govern de la ciutat, de la Generalitat i de l’Estat està en mans socialistes. Nosaltres hem treballat amb el nostre grup parlamentari al Congrés per presentar una iniciativa al Congrés en aquesta línia”.
La regidora Francina Vila ha insistit en la necessitat de posar la mirada en la seguretat del vianant. “Barcelona és una ciutat on la majoria ens movem a peu o amb transport públic, un tresor que hem de protegir. La proliferació de ginys de vehicles personals als espais compartits han generat conflictes, i l’administració ha de posar la mirada sobre el col·lectiu més feble: el vianant”, ha dit, tot afegint que “aquesta mirada, però, no es troba en la proposta de regulació que fa el govern Collboni”. “Quan s’aprovi la normativa, sortirem a caminar i res haurà canviat i haurem d’estar en alerta permanent per moure’t per la ciutat”, ha conclòs Francina Vila.
Barcelona, 15 de novembre de 2024