El grup de Trias per Barcelona, en un prec que també ha acceptat l’executiu del PSC, reclama un paper més actiu de Barcelona Activa per eliminar la bretxa salarial existent al mercat de treball de la capital catalana.
El Grup Municipal de Trias per Barcelona ha aconseguit avui que el Govern de Jaume Collboni es comprometi a fer inspeccions a les fleques amb degustació per garantir que compleixen la norma i no fan competència deslleial. El grup de TriasxBCN, en un prec també acceptat per l’executiu del PSC, ha reclamat un paper més actiu de Barcelona Activa per eliminar la bretxa salarial existent al mercat de treball de la capital catalana.
La regidora de TriasxBCN Joana Ortega ha defensat aquesta tarda un prec davant la Comissió d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament, que ella mateix presideix, que reclamava “Que el govern municipal informi sobre el nombre d’inspeccions fetes durant els darrers quatre anys a establiments de cadenes de forns i despatxos de pa amb degustació, del resultat d’aquestes inspeccions, de les sancions interposades, i que es realitzin les actuacions necessàries per assegurar el compliment de la normativa vigent”.
La regidora Ortega ha destacat la gran importància que a la ciutat de Barcelona tenen els sectors del comerç i de la restauració per la seva funció de dinamització social i econòmica als barris i al conjunt de la ciutat. “Necessitem protegir aquest model de comerç i de restauració i, per això ens hem dotat d’una sèrie de normatives que pretenen assegurar la continuïtat d’aquest model i alhora lluitar contra la competència deslleial”, ha exposat la regidora de TriasxBCN, “que d’alguna manera els darrers anys s’ha posat en qüestió per la proliferació de l’activitat de degustació. Una activitat que des del 2011 a Barcelona s’ha estat regulant per mitjà de l’Ordenança d’establiments i centres de comerç alimentari, i posteriors. També la llei 18/2017 de Comerç, serveis i fires va regular els establiments comercials amb degustació, en la línia de l’ordenança de Barcelona. Totes aquestes normes, evidencien unes diferències importants per obrir i gestionar un bar-restaurant i un forn amb degustació.
“No obstant”, ha advertit Ortega, “el fet que sigui més senzill obrir un forn amb degustació que un restaurant ha fet que els darrer anys hagin proliferat d’establiments de cadenes sota la denominació de forn amb degustació a la ciutat de Barcelona, però que actuen com a bars o restaurants, oferint fins i tot menús”.
El no control d’aquestes cadenes també perjudica als forns artesans amb obrador ja que , molts cops s’ubiquen al costat de forn artesà i s’anuncien com a forn quan el que són de veritat és despatxos de pa.. D’aquí la queixa del Gremi de Flequers.
El Gremi de Restauració de Barcelona ha fet una denúncia pública sobre els incompliments de l’Ajuntament de Barcelona de les inspeccions a algunes d’aquestes cadenes de fleques i despatxos de pa amb degustació. I també, la manca de control d’aquestes cadenes també perjudica als forns artesans amb obrador ja que, molts cops s’ubiquen al costat d’un forn artesà i s’anuncien com a forn quan el que són en realitat és despatxos de pa, i d’aquí la queixa del Gremi de Flequers. “Creiem que és necessari el compliment de les normes que entre tots ens hem dotat perquè no existeixi una competència deslleial entre establiments”, ha dit Joan Ortega, que ha agraït al Govern l’acceptació del Prec i el seu compromís d’ampliar les inspeccions a les fleques amb degustació en el marc del Pla Endreça.
D’altra banda, la regidora Victòria Alsina ha presentat un altre prec del grup de Trias per Barcelona a la mateixa Comissió, que també ha estat acceptat per l’executiu, que acorda: “Que el govern municipal de l’Ajuntament de Barcelona informi sobre els programes que es desenvolupen des de Barcelona Activa per eliminar la bretxa salarial existent al mercat de treball de la ciutat de Barcelona. I en aquest sentit, elabori i presenti un informe a la Comissió d’Economia i Hisenda del mes d’abril, en el que constin:
- 1. Les activitats dutes a terme per Barcelona Activa en aquesta línia.
- 2. Les mesures adoptades per acabar amb la discriminació que encara pateixen moltes de les treballadores de l’Ajuntament de Barcelona i dels seus organismes autònoms.
- 3. Els indicadors que s’utilitzen per analitzar-ne la seva evolució.
- 4. El grau de compliment d’aquests indicadors.”
“Cal continuar denunciant i visibilitzant que a la ciutat de Barcelona es pateix una bretxa salarial que agreuja la situació de desigualtat i discriminació que pateixen les dones envers els homes”.
Alsina ha exposat que “cal continuar denunciant i visibilitzant que a la ciutat de Barcelona es pateix una bretxa salarial que agreuja la situació de desigualtat i discriminació que pateixen les dones envers els homes”. La regidora de TriasxBCN ha recordat algunes xifres molt preocupants: el salari mitjà de les dones barcelonines és un 17,1% inferior al dels homes; l’informe sobre l’impacte de gènere dels pressupostos de 2023 reflectia que a l’Ajuntament de Barcelona i als seus organismes autònoms hi havia una bretxa salarial del 15,89%; en els àmbits específics de la Guàrdia Urbana i els Bombers s’obté una bretxa del 17,45% en el primer cas i del 7,88% en el segon.
Alsina ha recordat que la dedicació a la cura dels fills i en general a les cures esta més vinculada a les dones que als homes, i “és un factor decisiu també en la discriminació que patim les dones, fins i tot, dins el propi Ajuntament i els seus organismes autònoms”; i ha afegit que “un altre element important a tenir en compte, és el dels sostres de vidre, que principalment són situacions que es donen en ocupacions en les que hi ha majoria de dones (Escoles Bressol, Serveis socials…; llocs de feina que, a més a més, sovint tenen poca possibilitat de promoció”. “Com a administració hem de plantejar-nos què podem fer per acabar amb la bretxa salarial i per trencar aquests sostres de vidre, i creiem que des de l’agencia de promoció de feina de l’Ajuntament, que és Barcelona Activa, cal que s’adopti un rol més actiu”, ha dit Victòria Alsina. El govern ha acceptat el prec.
Barcelona, 13 de març de 2024