/

/

Demanem canviar el model de llicències de guingueta-bar de les platges i crear una comissió amb el sector per consensuar un nou sistema de més qualitat, just i sostenible

Demanem canviar el model de llicències de guingueta-bar de les platges i crear una comissió amb el sector per consensuar un nou sistema de més qualitat, just i sostenible

Al plenari del Consell Municipal, el grup de Junts reclamarà amb dos precs que es reconegui el greu problema d’inseguretat que pateix la ciutat i que l’alcalde assumeixi un lideratge actiu i institucional davant el caos en la circulació i la congestió estructural a la ciutat, implicant-se directament en la coordinació política i tècnica de les obres que afecten la mobilitat

El grup municipal de Junts per Barcelona demanarà al plenari de divendres canviar  el model actual de llicències de guingueta-bar de les platges i crear una comissió amb el sector per consensuar un nou sistema més qualitat, just i sostenible. Al darrer plenari del Consell Municipal del curs, el grup de Junts reclamarà, amb dos precs, que es reconegui el greu problema d’inseguretat que pateix la ciutat i que l’alcalde Jaume Collboni assumeixi un lideratge actiu i institucional davant un escenari de caos en la circulació i congestió estructural a la ciutat, implicant-se directament en la coordinació política i tècnica de les obres que afecten la mobilitat.

La portaveu i el portaveu adjunt de Grup de Junts per Barcelona a l’Ajuntament, Neus Munté i Damià Calvet respectivament, han presentat en roda de premsa les iniciatives que el seu grup defensarà al plenari del Consell Municipal d’aquest mes de juliol que se celebra el pròxim divendres i que serà l’últim del curs polític.

La portaveu Neus Munté ha assenyalat que a aquest plenari, “el govern liderat per Jaume Collboni hi arriba amb el pes mort del govern compartit amb comuns i socialistes i amb el pes mort d’un seguit de decisions dels darrers 10 anys  erràtiques, polèmiques i que tenen conseqüències”. Per a Munté, aquesta setmana ha estat per l’executiu del PSC “una setmana ‘horribilis’: s’ha conegut la sentència sobre els horaris de les terrasses al carrer Enric Granados, antifrau investiga els sobrecostos de Pi i Margall; i, avui, encara ressonen les paraules impresentables i indignants del regidor Marcé, titllant de nazis les federacions”. Sobre aquest darrer tema, ha afegit “no en tenim prou amb les excuses presentades ahir pel regidor”, i ha anunciat que el seu grup portarà aquesta conducta “impresentable i indigne d’un responsable polític al comitè d’ètica de l’Ajuntament”. També ha exigit a l’alcalde Collboni que no s’amagui: “ens sembla també impresentable el silenci de l’alcalde que s’amaga i no dona la cara, li exigim que doni la cara i el cessi”.

La primera de les iniciatives que ha explicat la portaveu Munté és una proposició per abordar la reforma del model d’adjudicació de les guinguetes-bar de les platges de Barcelona. El passat mes de juny, Junts ja va presentar un prec al govern municipal sobre aquesta qüestió a la Comissió d’Economia que, malauradament, no va ser acceptat. “Al Plenari hi tornarem a insistir”, ha dit Munté, tot remarcant que l’actual model d’adjudicació d’aquestes llicències està basat essencialment en un sistema de subhasta, on el criteri econòmic -l’increment de la taxa- és pràcticament l’únic factor determinant i ha demostrat ser perjudicial en múltiples aspectes”. Com ha subratllat, aquest model ha generat un increment desorbitat dels cànons, ha provocat ofertes temeràries, s’han produït renúncies sobtades que interrompen el servei i ha creat una dificultat creixent per mantenir la viabilitat econòmica dels negocis, alguns d’ells amb caràcter històric.

“Creiem que aquest model perjudica greument el teixit econòmic local i la qualitat del servei que s’ofereix tant a la ciutadania com als visitants”, ha dit, explicant que la regidora Joana Ortega, defensarà una proposició que demana:

“Primer. – Donar per superat el sistema d’adjudicació de les llicències de guingueta-bar de les platges de Barcelona, centrat principalment en criteris econòmics, i de facto basat en exclusiva en la proposta d’increment de la taxa.

Segon.- Crear una comissió de treball on participin el propi equip de govern, els grups municipals i el sector de la restauració, amb la finalitat de consensuar els principis que han d’inspirar el nou sistema d’adjudicació.

Tercer.- Prioritzar en aquest nou model la proposta gastronòmica, la sostenibilitat ambiental, la qualitat del servei i la creació d’ocupació de qualitat com a factors determinants per tal de potenciar l’economia local i millorar l’experiència dels usuaris de les platges de Barcelona.”

La portaveu del grup de Junts ha lamentat la manca de diàleg del govern amb el Gremi de Restauració de Barcelona i els operadors del sector, que han manifestat repetidament la seva preocupació pels efectes negatius de l’actual sistema; i ha recordat que les actuals llicències estan a punt de finalitzar: “és urgent arribar a un acord amb el Gremi de Restauració i tots els grups municipals”. I ha afegit que és possible trobar un “equilibri entre la rendibilitat econòmica per a l’Ajuntament i la viabilitat dels negocis, sempre posant al centre la qualitat del servei i l’experiència dels usuaris”.

Munté ha explicat que els dos precs de Junts se centraran en dues problemàtiques que afecten greument el dia a dia dels barcelonins: el caos de mobilitat que agreugen les obres que inunden els carrers i places de Barcelona  i la inseguretat ciutadana.

El president del grup, Jordi Martí Galbis, defensarà un prec sobre la greu situació d’inseguretat que continua patint Barcelona, especialment al districte de Ciutat Vella. Munté ha recordat que el darrer Baròmetre municipal del juliol de 2025 mostra que la inseguretat continua sent la primera preocupació a Ciutat Vella per al 43% dels ciutadans, una xifra que ha augmentat respecte a l’anterior. “En les darreres setmanes hi ha hagut episodis violents: assassinats, tirotejos i apunyalaments, alguns d’ells vinculats a màfies organitzades, que han generat una greu alarma social i fins i tot aldarulls”, ha dit.

“Som crítics amb el triomfalisme i eufòria amb la qual l’alcalde Collboni ha acollit les dades delinqüencials del primer semestre d’enguany. És cert que han baixat el nombre de delictes, especialment els furts, però augmenten les agressions sexuals, els incidents amb armes blanques i els delictes vinculats al tràfic de drogues”, ha denunciat Munté.

El prec que defensarà el president del grup reclama: “Que l’Alcalde de Barcelona reconegui el greu problema d’inseguretat que encara pateix la ciutat de Barcelona, especialment en el districte de Ciutat Vella, així com duguin a terme un augment dels efectius i dels dispositius i plans especials, en col·laboració amb el cos dels Mossos d’Esquadra en els punts més conflictius de la ciutat així com es comprometi a donar el suport necessari a les diverses iniciatives parlamentàries del Congrés dels diputats en matèria de multireincidència i okupacions il·legals”.

El portaveu adjunt, Damià Calvet, ha explicat que la regidora Francina Vila, com a responsable de l’àmbit de Mobilitat del grup, reclamarà a l’alcalde Collboni, en un segon Prec, una petició que posa el focus en la gestió caòtica de les més de 200 obres simultànies que s’estan executant a punts crítics de la ciutat sense cap coordinació efectiva.

“La mobilitat a la ciutat és un caos, amb obres que inunden la ciutat i afecten la mobilitat i això passa mentre l’AMB pateix dèficits de transport”, ha dit Calvet, que s’ha fet ressò d’unes dades que ha considerat “alarmants”. Segons dades d’ATM i TMB: 12 milions d’hores anuals es perden en retards al transport públic de superfície; i es recullen 85 milions d’euros de pèrdua econòmica. També segons estudis del RACC, es perden 63.000 hores diàriament només als accessos a Barcelona, amb un cost social estimat de 169 milions d’euros anuals. “I qui pateix especialment aquesta situació són la gent gran, els infants i les persones amb mobilitat reduïda, que depenen del transport públic”, ha reblat Calvet.

 

El prec que Francina Vila adreçarà a l’alcalde demana:

1. Instar l’alcalde de Barcelona a assumir un lideratge actiu i institucional davant aquest escenari de congestió estructural, implicant-se directament en la coordinació política i tècnica de les obres que afecten la mobilitat, i representant amb contundència els interessos de la ciutat davant d’altres administracions.

 

  1. Instar a l’Alcalde a posar en marxa un pla de xoc que abordi les següents qüestions:

2.1.Creació urgent d’un Centre Coordinador d’Obres i Mobilitat, amb capacitat tècnica i transversal, per a:

  • Planificar i supervisar totes les obres amb incidència viària.
  • Garantir eixos de bus funcionals i prioritat semafòrica.
  • Informar la ciutadania amb antelació sobre afectacions i alternatives.

2.2. Implementació d’un sistema de monitoratge en temps real, amb sensors i dades obertes, per mesurar impactes de trajectes i retards.

2.3. Calcular un cost social actual i potencial del transport públic i privat a causa de les obres, aportant dades oficials relatives a les hores perdudes i a la monetització mitjançant informes actualitzats de RACC, ATM i TMB.

2.4. Formar un grup de treball inclusiu, amb representants de l’ATM, TMB, RACC, Foment i la Cambra de Comerç, amb l’objectiu de coordinar afectacions, alternatives i solucions conjuntes.

2.5. Adoptar i aplicar, immediatament, protocols tècnics (IS) d’actuació en superfície, per minimitzar l’impacte d’obres urbanes sobre la mobilitat funcional.

2.6. Reclamar al Govern de l’Estat i al Ministeri de Transports el traspàs complet i amb finançament suficient de la xarxa de Rodalies a la Generalitat de Catalunya, com a única via per garantir-ne la qualitat, la intermodalitat i la capacitat real d’oferir una alternativa competitiva al vehicle privat.”

Finalment, la portaveu Neus Munté ha explicat que Junts també presentarà un seguiment per demanar a l’executiu del PSC en quin punt està el compromís que van assumir en el plenari del mes de juny de 2024, ja ha fet més d’un any, i en què reclamàvem:

“Que el Govern Municipal obri, al llarg del present mandat, un segon centre de l’Escola Municipal de Segones Oportunitats, amb l’objectiu d’augmentar significativament el nombre de places ofertades cada curs, així com facilitar-ne l’accés als i les joves de la ciutat d’acord amb criteris de distribució territorial i que promogui incorporar la informació sobre l’Escola Municipal de Segones Oportunitats de Barcelona a la guia d’estudis postobligatoris del Consorci d’Educació de Barcelona, per tal de donar a conèixer i posar en valor aquest recurs complementari a retornar als estudis postobligatoris”.

El Govern Collboni va acceptar aquest prec, que vam presentar just després de l’acte de graduació dels alumnes de l’Escola Municipal de Segones Oportunitats. “Ha passat un any i no hi ha hagut cap avenç. Hi ha incompliments flagrants d’allò que s’aprova”, ha criticat la portaveu Munté.

 

Barcelona,  23 de juliol de 2025

 

ÚLTIMES NOTÍCIES

Aconseguim que als deu districtes de Barcelona es creïn Comissions de Treball de la Llengua Catalana per augmentar el seu ús

El nomenament d’una Comissionada d’Educació és “el reconeixement implícit del fracàs del regidor Rabell i de la pèssima gestió de l’àrea”

Impulsem una declaració institucional de l’Ajuntament de condemna dels matrimonis forçats

Pactem amb el govern Collboni l’estabilitat tarifària i el manteniment de bonificacions del transport públic de Barcelona

NOTICIES RELACIONADES

Forcem el govern Collboni a adoptar mesures concretes per millorar la seguretat i la convivència al carrer Gomis i entorns

Demanem al govern Collboni un pla urgent per millorar la seguretat i la convivència al carrer Gomis i rodalies

A Gràcia acordem amb el govern reforçar la Guàrdia Urbana als jardins d’Antoni Puigvert i Caterina Albert per prevenir l’incivisme i garantir la convivència

Desplaça cap amunt