/

/

Forcem el Govern Collboni a elaborar un estudi quantitatiu de l’impacte econòmic a la ciutat del caos de Rodalies

Forcem el Govern Collboni a elaborar un estudi quantitatiu de l’impacte econòmic a la ciutat del caos de Rodalies

A la Comissió d’Economia i Hisenda, Junts BCN aconsegueix un acord majoritari per aprovar una proposició que, defensada pel portaveu adjunt, Damià Calvet, s’ha centrat en donar resposta als costos econòmics, socials i de salut que pateixen els usuaris dels trens de RENFE a Catalunya   

El Grup Municipal de Junts per Barcelona ha forçat avui el Govern de Jaume Collboni  a elaborar un estudi quantitatiu de l’impacte econòmic a la ciutat pel caos i deficiències en el servei de Rodalies de Catalunya i que exigeixi a l’Estat compensacions pels afectats, siguin persones, empreses o autònoms. A la Comissió d’Economia i Hisenda, el grup de Junts BCN ha aconseguit un acord majoritari per aprovar una proposició que, defensada pel portaveu adjunt, Damià Calvet, s’ha centrat en donar resposta als costos econòmics, socials i de salut que pateixen els usuaris dels trens de RENFE a Catalunya   

El portaveu adjunt del grup de Junts BCN, Damià Calvet, ha defensat aquest tarda a la Comissió d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament una proposició que ha acordat “instar el govern municipal a impulsar, en un termini màxim de tres mesos, un estudi independent i rigorós que quantifiqui l’impacte econòmic i social del deficient servei de Rodalies a Barcelona. Aquest estudi haurà d’incloure, com a mínim, els següents aspectes:

  • La quantificació de les hores laborals perdudes i el seu impacte econòmic global.
  • L’avaluació dels costos addicionals assumits per les famílies (ús de transports alternatius, reorganització familiar, etc.).
  • L’anàlisi de les repercussions en la salut mental i física dels usuaris habituals del servei.
  • L’estudi de l’afectació al teixit empresarial i comercial de la ciutat.
  • La valoració de les conseqüències mediambientals derivades de l’augment forçat de l’ús del vehicle privat.

Un cop finalitzat l’estudi, s’insta el govern municipal a exigir formalment al Govern de l’Estat l’establiment d’un sistema de compensacions econòmiques adreçat als ciutadans afectats, que inclogui:

  • Bonificacions específiques en l’IRPF per als residents de Barcelona i l’àrea metropolitana que siguin usuaris habituals del servei de Rodalies.
  • La posada en marxa de mesures compensatòries per a empreses i autònoms, com ara ajuts directes per a cobrir les pèrdues derivades de retards logístics o disminució de la producció, bonificacions fiscals per a autònoms i PIMEs amb una alta dependència de la mobilitat amb Rodalies, i rebaixes en les quotes de la Seguretat Social per als treballadors afectats.
  • La creació d’un fons de compensació destinat a les empreses que hagin patit pèrdues econòmiques derivades de les deficiències del servei.
  • El manteniment de les actuals bonificacions en el transport públic fins que el servei de Rodalies garanteixi un funcionament correcte, lliure de retards i avaries.
  • La gratuïtat del servei mentre persisteixin perjudicis evidents causats per incidències com retards, avaries o obres.

En la seva presentació i justificació de la iniciativa, Damià Calvet ha explicat que “avui tornem  a posar sobre la taula el drama del servei de Rodalies, però amb una mirada diferent: la dels costos que pateixen la gent precisament pel mal funcionament d’aquest servei”. “Fins ara”, ha dit, “les iniciatives polítiques s’han centrat en debatre el model de gestió, la falta d’inversió i si el servei hauria de ser transferit a la Generalitat. Però avui volem desplaçar el focus i posar-lo en qui pateix les conseqüències: els usuaris”.

El regidor de Junts ha destacat “el cost econòmic i psicològic” que implica patir retards i cancel·lacions de manera sistemàtica. “S’ha normalitzat que un servei públic funcioni de manera imprevisible”, ha denunciat. “Però un simple retard pot fer perdre una entrevista de feina, arribar tard a una visita mèdica o acumular un estrès que afecta la salut i el benestar”, ha reblat. “Agafar cada dia, o no, el servei de Rodalies és un cost que no surt als pressupostos, però que recau, una vegada i una altra, sobre les espatlles dels ciutadans, i molts es veuen abocats a agafar vehicle privat, per exemple”, ha insistit Calvet.

“Avui demanem aquest estudi independent i rigorós que quantifiqui l’impacte econòmic i social del mal funcionament del servei de Rodalies”, ha reclamat el regidor de Junts, tot afegint que aquest no és una demanda nova; per exemple  PIMEC, la patronat de la petita i mitjana empresa,  ja va elaborar un informe en què es destacava que els retards de Rodalies no només generen pèrdues econòmiques, sinó també estrès, insatisfacció i una disminució del benestar de les persones treballadores. “Segons aquest informe, les pèrdues directes per a empreses i treballadors a causa dels retards es van quantificar en més de 2 milions d’euros diaris”, ha recordat.

Calvet ha remarcat que el govern municipal és conscient del problema; de fet, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ja ha impulsat un estudi sobre l’impacte dels retards entre els empleats municipals. Finalment, el portaveu adjunt del grup de Junts ha reclamat que, un cop quantificat aquest cost, s’insti al Govern de l’Estat a establir un sistema de compensacions econòmiques pels ciutadans afectats.

“Paguem impostos per tenir un servei que no s’està donant, cal bonificacions fiscals per haver de pagar un servei que rodalies no ens dona”, ha conclòs Calvet.

La iniciativa s’ha aprovat amb els vots a favor de Junts, ERC i PP, l’abstenció de Comuns, i el vot en contra de VOX i PSC.

Barcelona, 16 d’abril de 2025

 

ÚLTIMES NOTÍCIES

Pactem amb el govern Collboni un Pla de millores en el Mercat de les Corts

Forcem el Govern Collboni a elaborar un estudi quantitatiu de l’impacte econòmic a la ciutat del caos de Rodalies

Denunciem el silenci de Collboni i Illa per exigir saber la veritat dels atemptats del 17A

Acordem amb el govern instar ADIF i RENFE a elaborar un pla de seguretat conjunt amb la Generalitat i l’Ajuntament per als assentaments de La Sagrera

NOTICIES RELACIONADES

Desplaça cap amunt