La regidora Joana Ortega exigeix que la ciutat exerceixi de capital del país i defensarà a la Comissió d’Economia i Hisenda de dimecres una proposició que demana, entre d’altres mesures, ampliar a tota la xarxa de mercats i centres cívics les degustacions de productes catalans, o promoure rutes gastronòmiques als eixos comercials
El Grup Municipal de Junts per Barcelona vol que el govern de Jaume Collboni posi en marxa des de l’Ajuntament un programa d’impuls i promoció de la Gastronomia Catalana, en el marc del esdeveniment Calalunya Regió Mundial de la Gastronomia 2025. La regidora de Junts BCN Joana Ortega exigeix que la ciutat exerceixi de capital del país i defensarà a la Comissió d’Economia i Hisenda de dimecres una proposició que demana, entre d’altres mesures, ampliar a tota la xarxa de mercats i centres cívics les degustacions de productes catalans, impulsar el programa ‘Gastrosàvies’ o promoure rutes gastronòmiques als eixos comercials.
Com ha explicat la regidora del grup de Junts per Barcelona Joana Ortega, “aquest any Catalunya s’ha convertit en la primera regió europea que rep la distinció de Regió Mundial de la Gastronomia 2025, un reconeixement que ha impulsat l’Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme (IGCAT); aquesta nominació és un reconeixement a l’excel·lència alimentària i gastronòmica del nostre país”.
A Catalunya, la gastronomia és una expressió profunda de la seva cultura i identitat i alhora un element de reconeixement mundial pel prestigi de la seva restauració. Aquest reconeixement d’àmbit europeu confirma la revolució gastronòmica de Catalunya que obre les portes a descobrir des d’arreu del continent el territori i la producció alimentària local i singular del país.
“Avui Barcelona ha d’actuar com la capital del país que és, i per tant té la responsabilitat de promoure, en aquest cas, el patrimoni vinculat a la gastronomia i els paisatges agroalimentaris catalans, promovent entre els barcelonins i barcelonines les grans rutes gastronòmiques de país que contribueixin a la cohesió i dinamització del conjunt del territori”, ha dit la regidora Ortega, que creu que “en el marc d’aquesta nominació es desenvoluparan tot un seguit de projectes vinculats a la promoció de la Gastronomia Catalana, i la ciutat de Barcelona hi ha de tenir un paper protagonista”.
La xarxa de Mercats Municipals de la capital catalana ja està compromesa amb fer de Catalunya un referent gastronòmic, i de fet l’Institut de Mercats Municipals de Barcelona ja ha presentat un seguit d’iniciatives per incloure en el marc del Calalunya Regió Mundial de la Gastronomia 25 (CRMG25), però bàsicament hi ha recollit activitats que ja es fan tots els anys. “Creiem que es pot fer més coses, i més específiques i rellevants vinculats a la celebració d’aquest 2025”, ha dit la regidora de Junts.
Per tot plegat, la iniciativa de Junts BCN, que es debatrà a la Comissió d’Economia i Hisenda, que presideix la mateixa regidora Joana Ortega, i que se celebrarà dimecres que ve a la tarda, proposa “instar al govern municipal a posar en marxa un programa ambiciós en el marc Calalunya Regió Mundial de la Gastronomia 25 (CRMG25) de promoció de la Gastronomia Catalana a través de:
- Ampliar, de forma especial aquest any, les activitats ja previstes del Cicle Tasta’m (Carnaval amb botifarra d’ou al mercat del Poblenou; Tasta’m Sant Jordi al mercat de Sants; Tasta’m amb musclos al mercat de Sant Gervasi; Tasta’m sardinada al mercat de la Concepció; Tasta’m Fruits de tardor al mercat de Montserrat.). Ampliar aquest cicle a altres mercats on es puguin degustar productes de diferents territoris agroalimentaris catalans.
- Acollir, en el si del Petit Mercat de Mercats de Provençals i en la nova edició de Mercat de Mercats, degustacions i cicles de xerrades de diferents territoris gastronòmics catalans.
- Incloure, dins del programa educatiu de l’Institut de Mercats, diferents actuacions en referència a Catalunya Regió Mundial Gastronòmica per tal de donar a conèixer entre els nens i nenes, i els joves, la gastronomia catalana i el seus territoris.
- Impulsar el programa Gastrosàvies que posa en valor les dones, i totes aquelles persones, que formen part de la transmissió del coneixement de la cuina tradicional catalana, fomentant la interacció entre generacions, creant un espai de trobada i aprenentatge mutu.
- Impulsar que dins les activitats de Festes Majors dels Barris, i també per La Mercè, es recuperin cuinats tradicionals i es promogui la gastronomia catalana.
- Adaptar el projecte català “12 mesos, 12 paisatges gastronòmics” a Barcelona creant “ 10 mesos, 10 districtes per degustar”, portant en els centres cívics la gastronomia del nostre país, en col·laboració amb els mercats, restaurants i eixos comercials, per fer arribar a tota la ciutadania la riquesa de productes alimentaris i cuines que floreixen en cada paisatge gastronòmic durant les diferents estacions.
- Promoure, a través del mercats municipals i els eixos comercials, rutes vinculades a la gastronomia i al vi a Catalunya, a través de fórmules diverses (sortejos, premis per consum, concursos, ets) que afavoreixin la descoberta dels paisatges catalans i el seus sabors.
- Treballar conjuntament amb Mercabarna un programa específic per la celebració de Catalunya Regió Mundial Gastronòmica 2025.
- Elaborar campanyes divulgatives per promoure l’economia circular i combatre el malbaratament alimentari.”
Barcelona, 14 de febrer de 2025