El grup de Trias per Barcelona arrenca també a l’executiu del PSC en un altre prec treballar per promoure un canvi en el model de governança de l’Aeroport del Prat de manera que hi participin els ajuntaments, el Govern de la Generalitat i els agents socioeconòmics del país
El Grup Municipal de Trias per Barcelona ha aconseguit avui que el Govern de Jaume Collboni es mostri disposat a augmentar l’aportació de l’Ajuntament al Circuït de Catalunya per garantir que continua la Fórmula 1. El grup de TriasxBCN ha arrencat també a l’executiu del PSC en un altre prec treballar per promoure un canvi en el model de governança de l’Aeroport del Prat de manera que hi participin els ajuntaments, el Govern de la Generalitat i els agents socioeconòmics del país.
El regidor de TriasxBCN Ramon Tremosa ha presentat aquesta tarda un prec davant la Comissió d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament que reclamava “que el govern municipal informi sobre l’impacte econòmic que suposaria per la ciutat de Barcelona perdre el Gran Premi de Fórmula 1 al Circuit de Barcelona – Catalunya i incrementi l’aportació pressupostària que des de l’Ajuntament de Barcelona es fa al circuit per tal de garantir la continuïtat, més enllà del 2026, d’un esdeveniment que genera un gran impacte econòmic i una gran quantitats de llocs de feina a diferents sectors econòmics de la ciutat”.
“És una qüestió d’actualitat”, ha dit Tremosa, tot recordant que fa un mes l’Ajuntament de Madrid i el Govern autonòmic van anunciar que 2026 se celebraria un gran premi de F1 a la ciutat de Madrid, any en que s’acaba el contracte que té el Circuit de Catalunya amb la F1, que fa més de 30 anys que celebra un gran premi, amb una competició amb un gran impacte; de fet, segons dades del Govern de la Generalitat de Catalunya, el Gran Premi de Fórmula 1 al Circuit de Barcelona-Catalunya genera un impacte econòmic de fins a 450M€ anuals. El regidor de Trias per Barcelona ha recordat que l’alcalde Collboni va anunciar que l’Ajuntament estaria disposat a augmentar-ne la contribució.
El govern municipal ha acceptat el prec. Tremosa ha recordat que el 2015 el govern d’Ada Colau va reduir significativament les aportacions econòmiques que l’Ajuntament de Barcelona feia al circuit, passant dels 4M€ anuals l’any 2015, als 1,5M€ l’any 2019. “Celebrem la intenció del govern actualç; esperem que hi hagi consens sobre els beneficis i la necessitat de reforçar aquest tipus d’esdeveniments a casa nostre”, ha dit Tremosa.
D’altra banda, el regidor Damià Calvet ha presentat un altre prec del grup de Trias per Barcelona, que també ha estat acceptat per l’executiu, que acorda: “Que el govern municipal informi sobre quin és el seu capteniment respecte l’ampliació de l’Aeroport de Josep Tarradellas – Barcelona El Prat, promogui un canvi en el model de governança de l’Aeroport de manera que hi participin els ajuntaments, el Govern de la Generalitat i els agents socioeconòmics del país, així com a executar amb la major celeritat possible i, si cal, progressivament, les inversions que garanteixin que l’Aeroport esdevingui un ‘hub’ de vols intercontinentals, tenint en compte l’impacte positiu que aquesta inversió suposarà sobre l’economia de la ciutat, el seu mercat del treball i el seu model turístic”.
“L’aeroport té un gran impacte sobre l’economia i l’ocupació de Barcelona i la seva àrea metropolitana”, ha assenyalat Calvet, que ha afegit que “és una infraestructura clau per exportar productes i serveis, per l‘establiment multinacionals, pel turisme, creuers…”. “Volem que esdevingui un ‘hub’ de vols intercontinentals, tot i que és cert que el ‘hub’ no el fan les infraestructures sinó les companyies que s’hi instal·len. Tenim vols intercontinentals potents, una altíssima connectivitat europea, que són ingredients que ens poden fer esdevenir un ‘hub’ de segona generació”, ha dit Calvet, que ha alertat que està en risc de saturació.
“En aquest context”, ha explicat Calvet, “AENA fa uns anys va fer una proposta unilateral i de difícil gestió, era un tot o res que no tenia en compte temes com la governança, l’operativa o els condicionants ambientals. Avui volem escoltar el govern respecte l’eventual ampliació de l’aeroport”. El govern ha acceptat el prec i ha reconegut que és una infraestructura de primera categoria per Barcelona i Catalunya i que cal més interconnectivitat.
Barcelona, 14 de febrer de 2024