La regidora de Trias per Barcelona Francina Vila afirma que la mobilitat a la capital catalana ha canviat, amb l’aparició de nous modes transport, i alerta que la promoció de la bicicleta no pot anar en detriment de la disminució de la sinistralitat dels col·lectius més vulnerables
El grup municipal de ‘Trias per Barcelona’ ha acordat avui amb el govern de Jaume Collboni avaluar l’impacte que té la circulació a la ciutat de bicicletes i patins i altre VMP (Vehicle de Mobilitat Personal) en el dia a dia de la gent gran per millorar la seva seguretat i confort. La regidora de TriasxBCN Francina Vila ha afirmat que la mobilitat a la capital catalana ha canviat, amb l’aparició de nous modes transport, i ha alertat que la promoció de la bicicleta no pot anar en detriment de la disminució de la sinistralitat dels col·lectius més vulnerables.
A la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge celebrada aquesta tarda, la regidora Francina Vila ha presentat una proposició, que s’ha aprovat amb els vots favorables de Trias per Barcelona, el PSC, el PP i Vox, que acorda:
“Que el Govern Municipal realitzi, en el termini de 6 mesos, una diagnosi de l’estat de la percepció de la mobilitat i la seguretat viària duent a terme una enquesta de victimització entre les persones grans i persones amb mobilitat reduïda per avaluar l’impacte que tenen les bicicletes-VMP en els seus desplaçaments del dia a dia en voreres, plataformes úniques, bulevards, passos de vianants, eixos verds i altres espais específics pels vianants, tot fent un estudi estadístic entre els serveis d’ambulància, els serveis d’urgència i de traumatologia dels hospitals per crear un registre real dels accidents produïts per col•lisions entre vianants i bicicletes –VMP.
Un cop fets aquests treballs amb la participació del Consell Assessor de la Gent Gran i l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, impulsar una pla específic per revertir la pèrdua de seguretat i confortabilitat de les persones grans i amb mobilitat reduïda a l’espai públic.”
Com ha exposat la regidora Vila, “la mobilitat a la ciutat ha canviat, amb l’aparició de nous modes transport han variat les regles del contracte social entre vianants i els vehicles. I les col·lisions a voreres i en els passos de vianants entre VMP, bicis i vianants són constants i ens preocupa”. “Col·lectius vulnerables, com la gent gran o persones amb mobilitat reduïda, veuen com la seva confortabilitat està en risc. Barcelona hauria de ser amable amb totes les persones, però estem fent una ciutat per a determinats col·lectius; si no tens 30 anys i et mous en bici, la ciutat és més feréstega”, ha dit Francina Vila, que ha afegit que “fer espais més amables per la bicicleta, no pot anar en detriment de la necessària disminució de la sinistralitat dels col·lectius més vulnerables”.
“Les entitats que defensen els interessos de la gent gran es fan ressò de dues preocupacions respecte l’espai públic: la confortabilitat i que no els robaran o no els atropellaran”, ha alertat la regidora de TriasxBCN, tot recordant que a Barcelona, la major part de la mobilitat es fa a peu, “cal protegir aquests viatges a peu; hi ha un clam per posar ordre en els patinets, per blindar espais per a ciutadans”. “Presentem la proposició amb ànim constructiu perquè hi ha percepció vulnerabilitat”, ha dit Vila, que ha agraït el suport del govern a la iniciativa, “confiem que se la faci seva, compartint la nostra tesis perquè no es pot mirar a una altra banda”, i ha lamentat els vots en contra d’ERC i Barcelona en Comú.
Barcelona, 16 de juliol de 2024