Barcelona, imaginem-la junts!

Notícies

Totes les notícies

Artadi creu que la reforma de Via Laietana de Colau i Collboni és una frivolitat que ofegarà la ciutat i es compromet a revertir-la quan arribi al Govern

La Presidenta del Grup de Junts destaca que ha estat l’únic partit polític en presentar al·legacions a un projecte “irracional” de modificació d’un eix viari bàsic de la ciutat que no té en compte ni avalua les greus conseqüències que tindrà pel conjunt de la mobilitat de Barcelona, que aïllarà el centre i la Barceloneta, perjudicarà l’economia i que generarà més caos, soroll i contaminació   

 

La presidenta del Grup municipal de Junts per Catalunya a l’Ajuntament, Elsa Artadi, ha assegurat avui que la reforma de la Via Laietana que han iniciat Ada Colau i Jaume Collboni, amb el suport d’ERC, és una frivolitat que ofegarà i tancarà la ciutat i s’ha compromès a revertir-la quan arribi al Govern, l’any que ve. Elsa Artadi ha destacat que Junts ha estat l’únic partit polític en presentar al·legacions a un projecte “irracional” de modificació d’un eix viari bàsic de la ciutat que no té en compte ni avalua les greus conseqüències que tindrà pel conjunt de la mobilitat de Barcelona, que aïllarà el centre i la Barceloneta, perjudicarà l’economia i que generarà més caos, soroll i contaminació.

 

Elsa Artadi ha protagonitzat avui una roda de premsa a l’Ajuntament de Barcelona per a presentar la posició que el grup de Junts ha mantingut amb les seves al·legacions contra el projecte de reforma de la Via Laietana del Govern de comuns i socialistes, que va iniciar les obres el passat 1 de març. “Avui us expliquem la nostra oposició frontal a un projecte que creiem que ofegarà la ciutat, que tancarà la ciutat, que és irracional, que és una frivolitat i que tindrà greus conseqüències per la nostra ciutat. Un projecte d’Ada Colau i Jaume Collboni, amb el suport d’ERC, que ha de ser reversible i que nosaltres ens comprometem a canviar quan arribem al Govern municipal, l’any vinent”, ha dit.

 

La candidat de Junts a l’alcaldia de Barcelona ha recordat que els tres grans objectius que van moure la capital catalana a dissenyar i desenvolupar la Via Laietana, a cavall dels segles XIX i XX “es mantenen avui plenament vigents”. En primer lloc: connectar mar i muntanya, connectar el port amb el nou Eixample de la ciutat de Barcelona, obrir-se al mar amb visió de dinamisme econòmic; avui el port hi segueix existint, hi ha el BCN Tech City i tenim la previsió de desenvolupar nous pols d’activitat a l’estació de França o l’antic Mercat del Peix.

 

El segon gran objectiu era obrir i esponjar Ciutat Vella en fer caure les muralles, facilitar-hi l’accés des del mar i cap a l’Eixample per evitar aïllaments i guetitzacions; un objectiu que avui és manté com a prioritari en el cas dels barris de Ciutat Vella. I en tercer lloc, Via Laietana es convertia en la porta d’entrada i sortida de la ciutat, un servei que avui es manté per la connexió amb la Ronda Litoral. Encara avui les dades indiquen que els transit als matins és majoritàriament de pujada, mentre als vespres ho és de baixada; i alterar això tindrà greus conseqüències al centre i les vies de l’entorn de Ciutat Vella.

 

Per a Artadi, “l’obertura de Via Laietana, fa més de cent anys, va ser una obra faraònica i traumàtica, amb grans afectacions, 10.000 persones desplaçades, desenes d’edificis tirats a terra, alguns d’ells traslladats pedra per pedra…, amb grans costos econòmics, personals, sentimentals que es van assumir per unes necessitats perfectament definides, i que avui segueixen en vigor”. I ara, la proposta de Colau i Collboni tira pel dret, “deixa la Barceloneta aïllada, tanca Ciutat Vella en ella mateixa, i trasllada el trànsit de pujada als eixos Passeig Picasso/Passeig de Sant Joan i Ronda Sant Pere, i el Paral·lel… L’afectaciño serà global; no es pot cometre la frivolitat de tallar carrers posar-hi arbres i creure’s que els cotxes s’evaporaran”, ha dit la regidora de Junts. De fet, Artadi ha exposat que Junts ha recuperat un informe de l’empresa DOYMOS, que el Govern ara no ha incorporat a aquest projecte, que ja assenyalava el 2019 que les restriccions de transit a Via Laietana havia de provocar l’augment en un 25 més de quilòmetres recorreguts pels trajecte seguint els entorns de Ciutat Vella, i d’un 11% més al conjunt de la ciutat.

 

Elsa Artadi ha explicat que la Via Laietana és un eix viari bàsic de la ciutat, i la seva transformació no pot ser tractada senzillament amb un projecte d’obra, com si est tractés d’arreglar un sot al paviment. En aquest sentit ha recordat que una de les principals al·legacions del Grup de Junts, com de bona part de les 22 entitats de la ciutat que també han presentat esmenes, era  una reforma d’aquesta envergadura i abast calia fer-la per mitjà d’un instrument urbanístic que donés més garanties, com una modificació del pla general metropolità, o equivalent, “que amés hagués permès fer un procés participatiu reglat i més complet i exhaustiu, així com també hagués estat necessari informes i un Pla de Mobilitat que analitzes bé l’impacte i les afectacions de la reforma a tots els sistemes afectats, Eixample, Sant Martí, Ronda Litoral, Barceloneta…, i com s’absorbeix el trànsit que ara té la Via Laietana”. Artadi ha avançat que el grup de Junts analitza jurídicament si per aquest motiu s’està cometent algun tipus d’irregularitat en la tramitació de la proposta.

 

Elsa Artadi també ha criticat que s’impulsi un carril un conviuran bicicletes i autobusos, que augmentaran els accidents i perjudiquen la velocitat comercial del transport públic; o que no s’hagi tingut en compte com serà el projecte de renovació de l’intercanviador entre les línies 1 i 4 del Metro a Urquinaona. Són reclamacions que Junts havia incorporat a les seves al·legacions que, segons ha denunciat Artadi, el Govern va respondre ahir a la tarda  formalment amb un document fet arribar per un missatger urgent…, quan les obres ja han començat i el projecte està aprovat des de fa setmanes.

 

La cap del grup de Junts s’ha manifestat sorpresa “i alhora ens decep que siguem l’únic grup que ha presentat al·legacions contra aquesta reforma de la Via Laietana que té tantes afectacions sobre la mobilitat i l’economia de la ciutat. I ens consolida com que Junts som l’única alternativa al Govern de comuns i socialistes, amb el vist i plau sempre d’ERC”. “Estem davant d’un desastre del Govern de Colau i Collboni. Creiem que cal parlar, consensuar i, sobretot, un mínim de rigor, perquè les intervencions tenen conseqüències. Aquest és un projecte que no valora què passarà després, i això és injust per la ciutat”, ha dit Elsa Artadi, que ha afegit que “afectarà greument els barris de Ciutat Vella, sobretot la Barceloneta, portarà més congestió i contaminació, ofegarà l’economia i apagarà la vida del conjunt de la ciutat. Es perdran oportunitats i l’opció de desenvolupar una ciutat dinàmica i sostenible”. “Des de Junts seguirem batallant, i treballant per unir tothom que està a favor de la ciutat i d’aturar aquest projecte. Tenim el compromís de que quan arribem al Govern puguem reverir tot aquest desastre”, ha conclòs Artadi.

 

Barcelona, 10 de març de 2022

Darreres notícies

Junts exigeix al Govern Colau-Collboni que actuï per eradicar les plagues de rates que pateixen nombrosos espais públics de l’Eixample

El regidor de grup de Junts per Catalunya, Joan Rodríguez, reclama a l’executiu un augment de recursos per …

Més informació

Junts impulsa una declaració institucional de l’Ajuntament en reconeixement a la tasca de les entitats socials de la ciutat que donen resposta al sensellarisme

El Consell Plenari Municipal acorda per unanimitat una iniciativa que reivindica la feina de la Xarxa d’Atenció a …

Més informació

Junts arrenca el Govern Colau el compromís d’aprovar el Pla de la Moto pendent per treballar sobre seguretat, estacionament, electrificació i vehicle compartit

Al Ple de novembre, el grup de Junts també aconsegueix que l’Alcaldessa accepti arremangar-se i reclamar a AENA …

Més informació

Segueix-nos